Rettelser fra den 18.07.2024
Instruks 1.5
Lokal rangerinstruks for området ved DSBs maskindepot og lokomotivværksted samt passagervognværkstedet Otto Busses vej:
1.5.3.8 Kørsel mod UF-bænk for el-togsæt og el-lokomotiver: Tilføjet at batteriet udkobles.
Instruks 10.1
Supplerende regler for rangering på Helgoland:
10.1.2.1 Hastighed: Efter ønske er der ændret på sætningsopbygningen for forståelsens skyld.
Gammel tekst:
"Største tilladte hastighed fra spsk. 79 og nordpå er 5 km/t af hensyn til oversigtsforholdene og færdsel langs spor 34.
Højeste hastighed i DVK syd sporene frem til spsk. 79 er 10 km/t".
Er ændret til:
"Højeste tilladte hastighed i DVK syd er 10 km/t, fra spsk. 79 og nordpå dog højest 5 km/t af hensyn til oversigtsforholdene og færdsel langs spor 34".
10.1.3.5 Rangering til værkstedshal 1 og 2:
En præcisering af placeringen af mærke 17.29 "Stop for el-tog" i spor 48, 49 og 50. Der har tidligere stået, at mærke 17.29 for spor 48 også stod ude ved spor 34. Dette var en fejl og teksten er nu rettet.
Instruks 11.3
Supplerende rangerinstruks for Klargøringscenter Kastrup (Kac):
11.3.5.2 Luftbælge i portåbningen spor 41 og 42:
Ny instruks tilføjet, til og med 11.3.5.2.3.
11.3.10 Togvask:
Billeder tilføjet. Tekst omhandlende gennemkørsel er flyttet til ny instruks 11.3.10.1, se nedenunder.
11.3.10.1 Togvask gennemkørsel:
Ny instruks tilføjet.
Instruks 23.1
Supplerende regler for rangering i Fredericia på DSB's sporarealer:
DB Cargo lejer værkstedet og en del af området, derfor er der flere ændringer i instruks 23.1, da instruksen er tilpasset til DB Cargos behov.
Bilag 1
Indkørselsesblanket til IC3 hhv. IC4 værkstedet i Aarhus:
Blanket opdateret. Tilføjet plombering af tyfon.
Rettelser fra den 21.03.2024
Instruks 11.3
Supplerende rangerinstruks for Klargøringscenter Kastrup (Kac):
DSB's og Banedanmarks Sporarealer i Klargøringscenter Kastrup (Kac): Der er etableret køreledning i spor 41, 42, 49, 50, 51 og 52.
Det er markeret på sporplan med symbol for "Spor med køreledning".
11.3.1.3 Afgående tog:
En konsekvensrettelse efter DSB har fået en ønsket ændring i Banedanmarks SIN-L, Instruks 11.2, stk. 2.2.
"Afvigelser herfra aftales mellem stationsbestyreren Kastrup, og holdlederen i klargøringscenter Kastrup" ændres til
"Afvigelser herfra aftales mellem stationsbestyreren Kastrup, og lokomotivføreren i klargøringscenter Kastrup".
11.3.2.3 Spor uden køreledninger: Hvilke spor der er uden køreledning er opdateret. SR-mærkers nr. er opdateret.
Instruks 23.7
Supplerende regler for rangering i Aarhus på DSB's sporarealer:
23.7.4.3 Rangering ind/ud af Øster Mølleeng (ØM) - værkstedet: Afsnittet er udvidet med de aftaler der indgåes mellem Knorr-Bremse og P-risten.
Endvidere med hvorledes der køres ind/ud af værkstedshallen.
Rettelser fra den 01.12.2023
Instruks 1.5
Lokal rangerinstruks for området ved DSBs maskindepot og lokomotivværksted samt passagervognværkstedet Otto Busses vej:
Instruks 1.5.3 Rangerarbejdets udførelse: Redaktionelle ændringer:
- Passagervognsværkstedet erstattes af vognværksted.
- Holdnummer 04 fjernes, da det ikke er brugbart.
- Værkstedets værkmester erstattes af vagthavende Teamkoordinator i Vognværkstedet.
Instruks 1.5.3.1 Ankommende lokomotiver og togsæt: Redaktionelle ændringer:
- Holdnummer 04 fjernes, da det ikke er brugbart.
- Tlf. nummer erstattes af telefon
Instruks 1.5.3.1.1 Materielkoordinatorens ansvarsområde: Ny instruks tilføjet.
Instruks 1.5.6.1.1 Betjening af port til og fra vognværksted: Ny instruks tilføjet.
Rettelser fra den 01.10.2023
Instruks 01
Betjening af sporskifteomstillingsanlæg:
01.1.1 Gyldighed: Klargøringscenter Kastrup (Kac) er fjernet fra bulletlisten over de DSB områder, hvor instruksen er gældende.
Dette skyldes en redaktionel fejl, i det Klargøringscenter Kastrup (Kac) aldrig skulle have været på listen.
Sporskifteomstillingsanlægget på Klargøringscenter Kastrup (Kac) er forklaret i Instruks 11.3, da det er en anden type anlæg.
Instruks 11.3
Supplerende rangerinstruks for Klargøringscenter Kastrup (Kac):
11.3.12 Rangering med CRAB 5000E: Ny instruks for rangering med CRAB 5000E er tilføjet.
Instruks 11.3.12 til og med 11.3.12.9.
Rettelser fra den 20.04.2023
Instruks 11.3
Supplerende rangerinstruks for Klargøringscenter Kastrup (Kac):
11.3.5 Kørsel ind/ ud af klargørings- og rep. hal spor 40-41-42: Der er blevet installeret et yderligere portsignal, til portens stilling. Dermed tilføjes
"Orange lys: Port sikret i ½ åben stilling til brug for catering"
Der er også tilføjet et billede af portsignalerne.
11.3.10 Togvask: Da der er blevet installeret et nyt vaskeanlæg med et nyt betjeningspanel, opdateres instruksen.
Billede af betjeningspanel er tilføjet.
Der er blevet tilføjet litraspecifikke forklaringer på, hvordan vasken gennemføres.
Instruks 23.7
Supplerende regler for rangering i Aarhus på DSB's sporarealer:
23.7.3 Rangering, hastighed: Tabellen over gældende hastigheder er opdateret. Sætningen: "Fra spor 802-803 til værkstedsområde IC3 – IC4 og UF-bænk" er ændret til "Fra spor 802-803 til hele værkstedsområdet".
Sætningen: "Fra spor 803 til 300 gruppen kun ved test af IC3" er ændret til "Fra spor 803 til 300 gruppen kun ved test af IC3 hhv. IC4".
23.7.3.3 UF bænk: Følgende sætning er tilføjet: "Inden indkørsel påbegyndes skal indkørselsblanket udfyldes med relevante punkter", da det ikke stod tydeligt nok tidligere.
23.7.4 Rangering ind/ud af IC3/IC4 værkstedet: Det er tilføjet, at der dispenseres fra ODI MF instruks 1.1 "Materieloplysninger", pkt. G "Belastning af traktionsanlæg".
Teksten Indkørselsmode og Udkørselsmode er fjernet. Pointen er, at der køres på en motor. Hvordan det gøres er forskelligt om man er lkf A eler lkf B.
23.7.4.3 Rangering ind/ud af Øster Mølleeng (ØM) - værkstedet: Ny instruks tilføjet.
Bilag 1
Indkørselsesblanket til IC3 hhv. IC4 værkstedet i Aarhus:
Blanket tilføjet.
Rettelser fra den 09.12.2022
Instruks 0.1
Betjening af sporskifteomstillingsanlæg:
Instruks 01.1.1 Gyldighed: Listen over de områder hvortil instruksen er gældende er opdateret, da der fremgik nogen områder, der ikke er DSB Område.
Instruks 1.5
Lokal rangerinstruks for området ved DSBs maskindepot og lokomotivværksted samt passagervognværkstedet Otto Busses vej:
Instruks 1.5.3.7 Rangering i undervognssporet: Kravet om at aflåse spsk. 131 med låsebolt er fjernet.
Instruks 1.5.4 Rangering med CRAB 1500E: Data på CRAB 1500E er tilføjet.
Instruks 1.5.5 Rangering med CRAB 5000E: Ny instruks på CRAB 5000E er tilføjet, fra instruks 1.5.5 til og med instruks 1.5.5.9.
Instruks 1.5.6 Rangering fra vognværkstedet, mod Otto Busses Vej: Teksten omhandlende udlægning af hæmsko er fjernet, da det ikke er muligt at benytte hæmsko da der er asfalteret.
Instruks 1.5.6.2 Rangering mod skydebroen: Teksten omhandlende at rangerleder skal medtage nøglen til skydebroen er fjernet, da ranglederen altid er forrest i køreretningen og dermed ved, til hvilket spor skydebroen er sat til.
Instruks 810.1
Supplerende regler for rangering på Taastrup:
Hele instruksen er overflyttet til en selvstændig instruks "Lokalinstruktion for S-banen Taastrup" og slettes dermed heri.
Instruks 23.1
Supplerende regler for rangering i Fredericia på DSB's sporarealer:
DSB's og Banedanmarks Sporarealer i Fredericia: Sporplan rettet til, grænsen ved spor 70 og vaskeanlæg er flyttet helt ind til vaskeanlægget.
Rettelser fra den 09.06.2022
Instruks 1.3
Supplerende rangerinstruks for klargøringscenter København (KGC):
Instruks 1.3.7.1 Rangering med MG togsæt: I forrige rettelse blev der skrevet, at litra MG ikke må befare spor 13, 14 og 15. Litra MG må gerne befare spor 13. Dette er nu rettet.
Instruks 810.1
Supplerende regler for rangering på Taastrup:
Instruks 810.13.1 Almindelige bestemmelser: Tilføjet, at der ved bugsering med maks. 5 km/t ikke stilles krav til maksimumstørrelsen af det tog, der må flyttes af et andet togsæt.
Rettelser fra den 02.06.2022
Instruks 1.3
Supplerende rangerinstruks for klargøringscenter København (KGC):
Instruks 1.3.1.2 Fejl i infrastrukturen:
Nyt afsnit tilføjet, omhandlende fejlmeldings procedure.
Instruks 1.3.1.3 DSB's og Banedanmarks Sporarealer i Klargøringscenter København (Kgc):
Sporplan tilføjet.
Instruks 1.3.2.1 Hastighed: Hastigheden på området er reduceret.
Instruks 1.3.5 Portanlæg: Instruktion til porten i spor 13 er tilføjet.
Instruks 1.3.7.1 Rangering med MG togsæt: Nyt afsnit tilføjet, omhandlende rangering med litra MG.
Instruks 1.3.9 Rangering imellem klargørings- og reparationshallen: Præciseret betingelserne for rangering imellem klargørings- og reparationshal.
Rettelser fra den 07.03.2022
Instruks 11.3.1 Generelt: Sætningerne "Banedanmark er Infrastrukturforvalter for Aktieselskabet Øresund. DSB er Infrastrukturforvalter for Klargøringscenter Kastrup" er fjernet.
Instruks 11.3 Sporareal: Området "Sibirien" er markeret på sporplanen.
Instruks 11.3.2.1 Hastighed: Hastigheder er sat i tabel.
Instruks 11.3.4.1 Sporskiftesignaler: Instruksen flyttes til instruks 11.3.11.2 Sporskifteomstillingsanlæggets udstyr
Instruks 11.3.5 Kørsel ind/ ud af klargørings- og rep. hal spor 40-41-42: Ny overskrift (før "Portanlæg"). Tilføjet at der skal afgives lydsignal "giv agt". Tilføjet hvordan ind- og udkørsel foregår med litra MF og MG.
Instruks 11.3.5.1 Tagadgangsanlæg i klargørings- og rep. spor 40-41-42: Ny instruks tilføjet omhandlede tagadgangsanlæg.
Instruks 11.3.6 Kommunikation: Opdatering af liste over radioer, TP 9000EX er tilføjet. Sætning "Rangering med kontroltale jf. reglerne i SR" slettet, da reglen er dækket i SR.
Instruks 11.3.6.1 Radiokanaler: Opdatering af radiokanalerne.
Instruks 11.3.8 Hensætning af køretøjer: Ordet "fremmedluft" ændret til "fremmedforsyning", da der både kan tilkobles fremmedluft og fremmednet.
Instruks 11.3.10 Togvask: Sætning "Indkørsel til vaskeanlægget fra det sikrede område sker forbi dværgsignal nr. 311" slettes, da det ikke er relevant for instruksen. Gul lampe for 25KV er tilføjet. Ved valg af "gennemkørsel", åbner indkørselsport og udkørselsport på samme tid og toget må fremføres med maks. 5 km/t, når begge porte er åbne. Billede tilføjet.
Instruks 11.3.11.2 Sporskifteomstillingsanlæggets udstyr: Tilføjet "Alle sporskiftesignaler i Klargøringscenter Kastrup har brandgul farve".
Instruks 11.3.11.2.1 Beskiltning: Instruksen slettes da det er dækket ind af SR og instruks 11.3.11.2 Sporskifteomstillingsanlæggets udstyr
Instruks 11.3.11.6 Uregelmæssigheder: Tilføjet henvisning til SR.
Rettelser fra den 12.11.2021
Instruks 1.5.3.2: Afsnittet ændres til kun at omhandle diesellokomotiver.
Instruks 23.7: Sporplan er opdateret med 300-sporgruppen.
Instruks 23.7.1.1: 300-sporgruppen og spor 404 er tilføjet i teksten.
Instruks 23.7.3: Rangerhastighederne er lagt i tabel.
Instruks 23.7.3.1: Afsnittet er ændret fra kun at handle om rangering fra spor 600 og 700 mod vendespor 900, til at gælde på hele området. Det er blevet præciseret, at kontakt til ansvarshavende på P-risten kun undtagelsesvis kan ske på telefonen.
Instruks 23.7.3.2: Afsnittet omhandler nu kun sporbenyttelse. Kontaktoplysninger til IC3 vagthavende er flyttet til afsnit 23.7.4
Instruks 23.7.3.3: Afsnittet omhandler nu UF bænk. Tekst omhandlende hvem der skal kontaktes for aftale om rangering, er flyttet til Instruks 23.7.4.
Instruks 23.7.3.4 til og med 23.7.3.8: Disse afsnit er udgået. Tekst omhandlende hvem der skal kontaktes for aftale om rangering, er flyttet til hhv. Instruks 23.7.3.1, 23.7.4 og 23.7.4.1. Derfor intet link.
Instruks 23.7.4: Dette afsnit hed tidligere 23.7.4.1. Kontaktoplysninger til IC3 vagthavende er opdateret og kontaktoplysninger til IC4 vagthavende er tilføjet. Det er tilføjet, hvordan ind- og udkørsel foregår med hhv. Litra MF og MG. Brug af indkørselsblanket er tilføjet.
Instruks 23.7.4.1: Hvem der skal kontaktes inden rangering forbi dværgsignal D471, er flyttet fra instruks 23.7.3.6 til dette afsnit.
Hvem der skal kontaktes inden rangering forbi dværgsignal D472, er flyttet fra instruks 23.7.3.7 til dette afsnit. (23.7.3.6 og 23.7.3.7 udgår).
Der er tilføjet de kørselsbegrænsninger der er i 300 sporgruppen, i tidsrummet 22:00 - 06:00.
Rettelser fra den 17.06.2021
Instruks 10.1.2.1: Henvisningen til instruks 10.1.3.5 er ændret til 10.1.3.6.
Instruks 10.1.2.5: Rangerradio typer er opdateret.
Instruks 10.1.2.5.1: Afsnittet med radiokanaler udgår. Derfor intet link.
Instruks 10.1.3.5: I afsnit 10.1.3.5 og 10.1.3.6 er opsætningen af teksten ændret, så det bliver tydeligere hvilke hastigheder der gælder ved kørsel ind, ud og i værkstedshal 1 og 2.
Endvidere nævnes mrk. 17.29 "Stop for el-tog", der står ved spor 34, gældende hhv. for spor 48, 49 og 50.
Instruks 10.1.3.6: I afsnit 10.1.3.5 og 10.1.3.6 er opsætningen af teksten ændret, så det bliver tydeligere hvilke hastigheder der gælder ved kørsel ind, ud og i værkstedshal 1 og 2.
Instruks 10.1.3.6.2: Portene i spor 47-50 til værkstedshal 2, er tilføjet i overskriften.
Instruks 10.1.3.7: Forklaring omhandlende hæmsko er uddybet.
Instruks 10.1.3.8: Forklaring omhandlende kontrol af lukket og sikret frontdør ved tilkobling er forenkelt.
Instruks 10.1.4.2.4: "ER" rettes til "litra ER".
Endvidere tilføjes spor 43, da der gælder de samme betingelser for køreledningens koblingssektion.
Instruks 10.1.6: Sporplan er opdateret - sporskifte 80/83 i spor 45-46 er slettet.
Endvidere tilføjes mærke 17.29 "Stop for el-tog", ved spor 34, der gælder for hhv. spor 48, 49 og 50.
Rettelser fra den 16.08.2019
Instruks 1.3.9: Punktliste er opdateret, omtalen af sporspærre i spor 13 er slettet.
Instruks 810.11.9: Procedure for fjernelse af glycol er opdateret.
Instruks 10.1.2.1: Hastigheder er opdateret.
Instruks 10.1.2.5: Rangerradio typer er opdateret.
Instruks 10.1.3.5: Indsat et punkt omhandlende kontrol af kørestrøm i spor 41-44 og 47-50.
Instruks 10.1.3.6: Sporbenyttelse i spor 41-46 er opdateret.
Instruks 10.1.4.2.4: Præcisering af ER i spor 44.
Rettelser fra den 01.06.2019
Instruks 11.3.1.2: Præcisering af krav til personale, der må passere SR-mærke 17.17. "Endepunkt for rangering for signal".
Instruks 11.3.2: Lydsignal "Giv agt" gives også ved kørsel ind og ud af vaskehal. Præcisering af regler omkring rangering med El-togsæt i klargørings- og værkstedshal. Tekst omhandlende røggasudsugning er fjernet.
Instruks 11.3.2.1: Angivelse om hastighed i spor 32 er fjernet, da spor 32 er Banedanmarks område. Forholdet er beskrevet i SIN DSB.
Instruks 11.3.5: Præcisering af hvilke typer lys der anvendes, ved kørsel ind og ud af værksteds- og klargøringshal - "Blinkende rødt lys" er fjernet.
Instruks 11.3.6: Opdatering af liste over radioer og anlæg der anvendes under rangering og cartering.
Instruks 11.3.6.1: Opdatering af radiokanalerne.
Instruks 11.3.7: Præcisering så gældende regler i ER Betjeningsvejledning efterleves.
Instruks 11.3.8: Præcisering så regler i hhv. SR, ODI MF og ODI ER efterleves.
Instruks 11.3.9: Ændring af dørlukning, dette foretages via LTT "Dørlukning" i førerbord i stedet for via sidepanel.
Instruks 11.3.10: Opdatering af SR mærker foran vaskehal, SR-mærke 17.39. "Skift radiokanal" er fjernet.
Instruks 11.3.11.4: Præcisering af reglen, omhandlende at køre forbi SR-mærke 17.48. "Stands for indstilling af rangerrute", uden at der er indstillet en rangerrute.
Rettelser fra den 23.04.2019
Instruks 810.11 og 810.12: Instruks for Anti Ice-anlægget i Taastrup er tilføjet.
Rettelser fra den 15.02.2019
Instruks 1.5.1.2: Opdateret sporplan over Otto Busses Vej.
Instruks 1.5.1.3: Hastigheder sat i tabel.
Rettelser fra den 01.02.2019
Instruks 810.1: Lokalinstruks for Taastrup tilføjet.
Rettelser fra den 11.12.2018
Instruks 11.3: Sporplan over Klargøringscenter Kastrup (Kac) tilføjet.
Rettelser fra den 29.06.2018
Instruks 1.5.1.2: Opdateret sporplan over Otto Busses Vej. Grænsen mellem DSB område og Banedanmarks område er rettet til.
Rettelser fra den 16.06.2018
Instruks 1.3.6: Ændret radio Motorola GP 340 og Storno CP1000-II til TP8000 Atlantis. Ændret kontrol tone til kontrol tale.
Instruks 1.3.6.1: Ændret radiokanal C 65 til D 46. Ændret radiokanal C 18 til C 65. Ændret kontrol tone til kontrol tale.
Rettelser fra den 03.05.2018
Instruks 23.7.3.8: Fjernet at rangerlederen skal kontakte stationsbestyreren for aftale af rangeringen.
Rettelser fra den 25.01.2018
Instruks 1.5.1.1: Tilføjet at der skal afgives lydsignal "Giv agt", med el-horn, ved ind-/udkørsel til værkstedshallerne
Instruks 1.5.4: Afsnit tilføjet vedrørende rangering med Grab 1500
Rettelser fra den 09.10.2017
Instruks 23.1.5: Lokalinstruks for GFA tilrettet, med administrative tiltag.
Rettelser fra den 03.10.2017
Instruks 23.1.5: Lokalinstruks for GFA tilføjet.
Rettelser fra den 27.09.2017
Instruks 10.1: Konsekvensrettet VDL til Holdleder
Instruks 10.1.2.3: Fjernet at Kmp viser brandgult lys.
Instruks 10.1.2.5: Tilføjet at der anvendes analog radio af typen TP8000. Kanallisten er opdateret.
Instruks 10.1.3.2: Ændret til at der ikke må foregå samtidige rangerbevægelser uden for omstillingsanlæg.
Instruks 10.1.3.5: At rangering i værkstedshallerne skal foregå med højst 5 Km/t
Instruks 10.1.3.6: Indkørsel til sporene 41/42 med forsigtighed, er ændret til 1,2 Km/t (vasker-/koblerfart).
Instruks 10.1.4.2.2: Ændret, så rangerlederen indstiller rute på omstillingsanlægget, inden stationsbestyreren tænder lysafgangssignalet.
Instruks 10.1.5: Sporene tilpasset virkeligheden.
Instruks 10.1.5.2.2: Forsigtighed er ændret til at det er højst 5 Km/t.
Instruks 23.1: Lokalinstruks for Fredericia tilføjet. Lokalinstruksen for Aarhus "flyttet" til 23.7, så det er i tråd med SIN-L
Rettelser fra den 04.05.2017
Instruks 1.4: Instruksen er fjernet. Instruksen omhandlede Belvedere, som er Banedanmarks infrastruktur.
Instruks 1.5.3.9: Revideret, idet der er påsat nøgleaflåste afløbssko ved drejeskiven. Samtidig er sporplanen revideret.
Instruks 2.1: Fjernet. Instruksen omhandlede Nykøbing F, som er Banedanmarks infrastruktur.
Instruks 23.1.6: Tilføjet. Instruksen omhandler bomanlæg ved spor 900.
Rettelser fra den 08.11.2016
Generelt
Instruks 02: Instruks 02 tilføjet. Instruksen omhandler afmærkning af DSB's områder, der ikke er omfattet af jernbanelovgivningen.
|