GenereltInstruks 01 - Sporskifteomstillingsanlæg |
Strækning 1 - København H - Fredericia/Taulov
Instruks 1.3 - Supplerende rangerinstruks for Klargøringscenter København (Kgc) |
Strækning 10 - København H - Helsingør
Instruks 10.1 - Supplerende rangerinstruks for Helgoland |
Strækning 11 - København H - Kastrup
Instruks 11.3 - Supplerende rangerinstruks for Klargøringscenter Kastrup (Kac) |
Strækning 23 - Fredericia - Aarhus
|
Bilag 1
Indkørselsesblanket til IC3 hhv. IC4 værkstedet i Aarhus |
Instruks 01Betjening af sporskifteomstillingsanlæg01.1 Indledning Denne instruks indeholder bestemmelser for betjening af sporskifteomstillingsanlæg samt forholdsregler ved fejl. I SIN-G er betjening af sporskifteomstillingsanlæg for de stationer, hvor Banedanmark er helt eller delvis infrastrukturejer, beskrevet. Denne instruks supplerer SIN på disse stationer. På stationer, hvor DSB ejer infrastrukturen, er denne instruks gældende. 01.1.1 Gyldighed Instruksen er gældende på følgende DSB områder med denne type sporskifteomstillingsanlæg:
01.2 Generelt 01.2.1 Personsikkerhed Rangerpersonale må ikke tage ophold uden på vogne under rangering i områder med sporskifteomstillingsanlæg. 01.2.2 Personalets instruktion Sporskifteomstillingsanlæg må kun betjenes af personale, der er instrueret i betjeningen. 01.2.3 Arbejdskøretøjer Arbejdskøretøjer må kun køre i områder med sporskifteomstillingsanlæg, hvis det fremgår af deres attest. 01.3 Sporskifteomstillingsanlæggets udstyr Til sporskifteomstillingsanlægget hører følgende udstyr:
01.3.1 Mærker Ved kørsel ind i et område, der er forsynet med sporskifteomstillingsanlæg, vil der på den første stander med betjeningspanel være opsat mærket »Omstillingsanlæg«. På alle standere med betjeningspaneler er opsat SR-mærke 17.48 »Stands for indstilling af rangerrute«. Der skal altid standses ved mærket. Betjeningspaneler er normalt opsat til højre for sporet. Hvis betjeningspanelet ikke er opstillet til højre for sporet, vil der være opsat et gyldighedsmærke pegende mod det spor betjeningspanelet gælder for. Der skal altid standses foran SR-mærke 17.13 »Stop for farepunkt« med tekst »Kald kmp«. Når rangerbevægelsen er standset kontaktes stationsbestyreren eller anden ansvarlig for rangering i området. Rangeringen må først genoptages, når stationsbestyreren eller den ansvarlige for rangering i området har givet en tilladelse.
01.3.2 Sporskiftesignaler
Sporskiftesignalerne i forbindelse med sporskifteomstillingsanlægget har følgende visninger med tilhørende betydning:
01.3.3 Rangering i sporskifter Der må køres i et sporskifte når:
01.3.4 Stedbetjening På bagsiden af sporskiftesignalerne kan der være placeret 2 knapper - »Stedbetjening« og »Omstil« »Stedbetjening« anvendes til ind- hhv. udkobling af stedbetjening. »Omstil« anvendes til omstilling af sporskiftet. Omstilling må kun finde stede, når det ved direkte eftersyn er konstateret at sporskiftet er frit. Stedbetjening må kun anvendes i forbindelse med omstilling af og/eller fejlsøgning på sporskifter der ikke kan opnås kontrol på, når der forsøges indstillet en rangerrute. Der må ikke køres i sporskifter, der er sat til stedbetjening. 01.4 Kontrol af betjeningspanel forud for betjening af sporskifteomstillingsanlæg Inden sporskifteomstillingsanlægget betjenes skal det kontrolleres om anlægget er klar eller der er fejl på anlægget. Det skal ligeledes kontrolleres om der er andre rangertræk i området, således at der er rangerruter indstillet. 01.4.1 Normalstilling Der kan indstilles en rangerrute, hvis alle lamper i betjeningspanelet er slukket. 01.4.2 Lampen »Fejl« Hvis der er rødt lys i lampen »Fejl« er det ikke tilladt at indstille en rangerrute. Supervisor skal straks underrettes. Der må ikke køres i rangerområdet før sporskifteomstillingsanlægget er efterset af en supervisor. 01.4.3 Lampen »Optaget« Hvis der er rødt lys i lampen »Optaget« betyder det, at der rangeres i området og at der allerede er indstillet en rangerrute i det pågældende rangerområde. Når lampen »Optaget« er slukket kan der indstilles en rangerrute. Hvis der allerede er indstillet en rangerrute i det pågældende rangerområde og der ikke befinder sig rangertræk på området, skal rangerruten annulleres. Derefter kan der vælges en rangerrute. OBS: Rangerruten kan kun annulleres fra den betjeningsstander, den er indstillet fra (fast hvidt lys i rutevalgsknappen). 01.5 Valg af rangerrute Valg af rangerrute sker ved at trykke på rutevalgsknappen ved det pågældende spornummer. Rutevalgsknappen holdes inde indtil den begynder at blinke. Under indstilling er der hvidt blink i rutevalgsknappen og blink i sporskiftesignalerne, for de sporskifter, der skal omstilles. 01.5.1 Rangerruten klar Rangerruten er klar og rangeringen kan påbegyndes, når:
01.5.2 Opløsning af rangerrute Rangerruten opløses automatisk, når rangertrækket har gennemkørt rangerruten og hermed afsluttet rangeringen. Herefter skal lamperne »Fejl« og »Optaget« samt rutevalgsknappen være slukket. Sporskiftesignalerne skal ligeledes være slukket. Hvis der stadig er rødt lys i lamperne »Fejl« og/eller »Optaget« når rangeringen er afsluttet kontaktes Supervisor. 01.5.3 Valg af rangerrute, uden at ruten bliver indstillet Hvis der ikke kommer fast hvidt lys i rutevalgsknappen for det pågældende spornummer er rangerruten ikke indstillet korrekt og rangering må ikke påbegyndes. Rutevalgsknappen kan betjenes endnu en gang for at indstille rangerruten. Lykkes dette ikke kontaktes Supervisor. 01.5.4 Annullering af rangerrute Hvis en indstillet rangerrute ikke skal anvendes kan rangerruten annulleres, hvis der er fast hvidt lys i rutevalgsknappen. Annulleringen sker ved at trykke på knappen »Annuller«. Annulleringen kan kun ske fra det betjeningspanel, hvorfra ruten er indstillet og kun hvis sporet er frit. Annulleringen er sket når betjeningspanelet viser normalstilling - alle lamper er slukket. 01.6 Forholdsordre hvis der køres forbi betjeningspanelet uden indstilling af rangerrute Hvis der køres forbi et betjeningspanel, uden at der er indstillet en rangerrute, vil samtlige sporskiftesignaler vise »sporskifter ude af kontrol« (blinkende lamper). Alle tog i området skal standse og Supervisor skal kontaktes. Alle fejl og forbikørsler bliver logget. Alle forbikørsler af betjeningspanelet vil blive betragtet og undersøgt som en sikkerhedsmæssig hændelse. Lokomotivfører er forpligtet til at indmelde hændelsen i DIS eller komtakte DSB´s Undersøgelsesvagt. 01.7 Uregelmæssigheder Supervisor kan tillade kørsel i et rangerområde, hvor indstilling af rangerruter ikke er muligt. Sporskifter skal være i endestilling eller have pålagt låsebolte, før de må befares. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
↑ |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Instruks 02DSB Område mærkers betydning
”Privatejet jernbaneinfrastruktur begynder”
Betydning: Opstilling: Mærkerne opstilles i grænsen mellem spor i drift og privatejet jernbaneinfrastruktur.”Privatejet jernbaneinfrastruktur ender”
Betydning: Opstilling: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
↑ |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Instruks 1.3
Supplerende rangerinstruks for Klargøringscenter København (Kgc)1.3.1 Generelt
1.3.2 Rangering generelt Rangertrækket skal med el-hornet afgive lydsignal SR-signal nr. 15.1.1 »Giv agt« ved rangering til/fra hallerne. Afgivelse af lydsignal »Giv agt« skal ske (evt gentages) umiddelbart inden passage af portåbninger. Al kørsel skal foregå med lukkede indstigningsdøre. 1.3.2.1 Hastighed Rangerhastigheden i Klargøringscenter København er maks. 5 km/t. 1.3.3 Personsikkerhed Det er ikke tilladt at opholde sig udvendig på materiellet under rangering. 1.3.4 Sporskifteanlæg Der er et håndbetjent sporskifte mellem reparationshallen og klargøringshallen. 1.3.5 Portanlæg Klargørings- og reparationshallernes porte betjenes fra et betjeningssted og der er et portsignal på hver side af portene. Portsignalet kan vise følgende:
Porten til spor 13 er dog sikret med et dværgsignal, der viser følgende:
1.3.6 Kommunikation Til kontakt med stationsbestyreren anvendes GSM-R radio (strækningsradio). Til kontakt mellem rangerlederne anvendes TP8000 Atlantis. Til rangering med kontrol tale anvendes TP8000 Atlantis.
1.3.6.1 Radiokanaler
1.3.7 Rangering med ER togsæt På grund af fritrumsprofilet, må ER ikke trækkes ind i spor 14 og 15. 1.3.7.1 Rangering med MG togsæt På grund af fritrumsprofilet, må MG ikke befare spor 14 og 15. 1.3.8 Hensætning af køretøjer MF-togsæt skal henstilles ved mærket »Stop IC/3«. Togsæt skal henstilles i »Henstille vinter«. Hvor det er muligt skal fremmedluft tilkobles. 1.3.9 Rangering imellem klargørings- og reparationshallen Ved rangering mellem spor 13 og reparationshallen, skal nedenstående betingelser være opfyldt inden rangering påbegyndes:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
↑ |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Instruks 1.5
Lokal rangerinstruks for området ved DSBs maskindepot og lokomotivværksted samt passagervognværkstedet Otto Busses vej1.5.1 Generelt Rangertrækket skal med el-hornet afgive lydsignal SR-signal nr. 15.1.1 "Giv agt"; ved rangering til/fra hallerne. Afgivelse af lydsignal "Giv agt" skal ske (evt gentages) umiddelbart inden passage af portåbninger. Al kørsel skal foregå med lukkede indstigningsdøre.
1.5.1.2 DSB's og Banedanmarks Sporarealer på Otto Busses Vej
DSB's område er afgrænset ved mærkerne "Privatejet jernbaneinfrastruktur begynder/ender" (se instruks 02).
1.5.1.3 Hastighed
Højst tilladte hastighed er 5 km/t. og rangerlederen skal udvise størst mulig agtpågivenhed, når rangeringen foregår:
1.5.1.4 Personsikkerhed På grund af indskrænket fritrumsprofil, er det ikke tilladt personer at opholde sig udvendig på materiellet under rangering. Når der rangeres i værkstedshaller skal rangerlederen sikre sig, at der ikke arbejdes ved sporet. Roterende gult lys på skydebroerne advarer om kørsel med rullende materiel i sporet. 1.5.2 Anlæg 1.5.2.1 Dværgsignaler Der er 3 dværgsignaler 25, 28 og 29, som anvendes i forbindelse med betjening af sporskifterne 125 og 129. Når der på betjeningsstandere er valgt en rute, vil dværgsignalerne skifte til stilling "Signal annulleret". Rangerlederen må rangere på denne signalgivning uden yderligere supplerende aftale af rangeringen. 1.5.2.2 Sporskifter Der er ved visse sporskifter opstillet betjeningsbokse for elektriske sporskifter, se sporplan. Sporskifterne er ikke sikrede mod utidig omstilling og rangerlederen skal observere, at sporskiftet er fuldt omstillet. Når sporskiftet er omstillet, er betjeningsboksen spærret for betjening i ca. 30 sek. Hvis der vælges forkert på et stedbetjent elektrisk sporskifte, skal der ventes til omstillingsperioden ophører, før ny betjening kan foretages. Alle sporskiftesignaler er af mekanisk type. 1.5.2.3 Overkørselsanlæg Overkørselsanlægget til vognværkstedet ved Otto Busses Vej 5A skal altid aktiveres før passage af overkørslen med et rangertræk. Efter passage skal overkørselsanlægget straks slukkes manuelt. 1.5.2.5 Øvrige anlæg Der er følgende anlæg:
Instruktioner for de enkelte anlæg er anbragt ved betjeningspladsen på hvert enkelt anlæg. Kun medarbejdere, der er uddannet i betjening, må betjene anlæggene. 1.5.3 Rangerarbejdets udførelse Begyndelse af rangering, samt rangering til/fra området må kun ske efter tilladelse fra materielkoordinatoren på telefon 24 68 37 78. Begyndelse af rangering, samt rangering til/fra vognværkstedet Otto Busses Vej 5A må i værkstedets åbningstid kun ske efter tilladelse fra vagthavende teamkoordinator i vognværkstedet. Udenfor vognværkstedets åbningstid er det materielkoordinatoren som er jernbanesikkerhedsmæssig ansvarlig for hele området. For rangering på drejeskive er der særlige forhold gældende, se punkt. 1.5.3.9. 1.5.3.1 Ankommende lokomotiver og togsæt Ankommende lokomotiver og togsæt skal standse ved SR-mærke nr. 17.17 "Endepunkt for rangering for signal". Rangerlederen skal melde sig til materielkoordinatoren for indhentning af tilladelse til videre rangering på telefon 24 68 37 78 1.5.3.1.1 Materielkoordinatorens ansvarsområde Materielkoordinator rollen varetages af Askekassen. Ved manglende afløsning overleveres materielkoordinator rollen til holdleder Belvedere.
1.5.3.2 Diesellokomotiver under rangering og ophold Diesellokomotiver skal altid have udkoblet el-varme og udtaget elvarmenøglen på området. Det skal senest ske ved passage af dværgsignalerne 217.1 og 217.2. I forbindelse med værkstedsafprøvninger kan elvarmen indkobles under hensyntagen til støj og dieselos. 1.5.3.3 Rangering med GSM-R radio Hvis et køretøj ikke har aktiv GSM-R radio, benyttes et af de særlige sæt CP 1000 radioer med indbyrdes kontroltone. Alternativt benyttes håndsignaler jf. SR Rangerledelse i forbindelse med lokomotiver, Köff- og CRAB må foregå med håndsignaler, hvis brug af radio med kontroltone er udelukket på grund af manglende:
1.5.3.4 Kørsel i og ved værkstedshaller Lokomotiver må først køres frem når skydebroen er på plads og det gule lys er tændt. Ved indkørsel med elektriske køretøjer i spor 223-227 skal lokomotivføreren sikre sig at køreledningen i disse spor er nede i driftsklar position. Det skal inden opstart af lokomotiverne sikres, at:
Sporene 303 - 307 samt 25 er sikret med en nøgleaflåst afløbssko.
Når drejeskiven ikke anvendes, skal alle afløbssko være lagt på og aflåst med nøgle. 1.5.4 Rangering med CRAB 1500E Type 1500E - skinnedrift
Al rangering sker efter aftale med Askekassen. 1.5.5 Rangering med CRAB 5000E
Type 5000E - skinnedrift 1.5.5.1 Kort beskrivelse af CRAB 5000E
CRAB 5000E er et batteridrevet rangerkøretøj som bruges ved rangering med jernbanemateriel. 1.5.5.2 Anvendelse
CRAB 5000E må bruges i OBV begrænset til DSB område (Hele OBV`s område undtaget M4 og M6 (Hvor mærket ”Privatejet jernbaneinfrastruktur ender” er opsat), til rangering af forekommende jernbanemateriel. 1.5.5.3 Daglig ibrugtagning CRAB 5000 E ibrugtages dagligt efter forskrifter i betjeningsvejledningen. 1.5.5.4 Regler for rangering med CRAB 5000E
Al rangering sker efter aftale med Askekassen.
Rangering fra lukket førerrum:
Rangering via fjernbetjening: 1.5.5.5 Sporsætning
Der må kun sporsættes de steder hvorfra der er asfalterede. 1.5.5.6 Kørsel udenfor sporsætningsområder
Al kørsel mellem sporsætningsområder på almindelig vej foregår kun på gummihjul og fra lukket førerrum. 1.5.5.7 Afslutning af CRAB 5000E CRAB 5000E henstilles efter gældende regler i betjeningsvejledningen eller efter anvisning af leverandøren. Der tilsluttes fremmednet og det kontrolleres at der lades på batterierne. 1.5.5.8 Vedligeholdelse
CRAB 5000E vedligeholdes efter forskrifter i betjeningsvejledningen eller efter anvisninger fra leverandøren.
1.5.5.9 Fejlmelding Fejl på køretøjet meldes til Infrastruktur. Har fejlen driftsmæssige konsekvenser meldes nedbrud og Infrastruktur kontaktes. Følgende afsnit, omhandler rangering med vogne: 1.5.6 Rangering fra vognværkstedet, mod Otto Busses Vej 1.5.6.1 Rangering mod vognværkstedet 1.5.6.1.1 Betjening af port til og fra vognværksted
1.5.6.2 Rangering mod skydebroen, vest for vognværkstedet 1.5.6.3 Rangering mod sporstopperen i spor 4 ved vognværkstedet | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
↑ |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Instruks 10.1
Supplerende regler for rangering på Helgoland10.1.1 GenereltRangering foregår efter Banedanmarks og DSB's gældende regler og bestemmelser, herunder SR, SIN, SIN DSB, ODI, m.m. På Helgoland er ejerskabet til infrastrukturen delt mellem Banedanmark og DSB. DSB's infrastruktur omfatter vaskehallen i spor 11, samt depotværksted Helgoland beliggende nord for PU G30 i spor 30. Se sporplan Instruks 10.1.6. 10.1.1.1 Anvendte forkortelser Dvk: Depotværksted Helgoland Dvk syd: Depotværksted Helgoland Syd Dvk nord: Depotværksted Helgoland Nord 10.1.1.2 Gyldighedsområde Denne instruks gælder for depotværksted Helgoland, beliggende nord for PU G30 i spor 30. For rangering på DSB's infrastruktur omfattende vaskehallen i spor 11 henvises til Banedanmark SIN-L. 10.1.2. Rangering på Helgoland generelt 10.1.2.1 Hastighed Højeste tilladte hastighed i DVK syd er 10 km/t, fra spsk. 79 og nordpå dog højest 5 km/t af hensyn til oversigtsforholdene og færdsel langs spor 34. For rangering ind, ud og i værkstedshallerne gælder endvidere bestemmelserne i Instruks 10.1.3.6 10.1.2.2 Personsikkerhed Det er ikke tilladt at opholde sig udvendig på materiellet under rangering. 10.1.2.3 Rangering til/fra Dvk fra/til hovedspor, togvejsspor og opstillingsspor For rangering fra/til spor 30 se Instruks 10.1.4.2 For rangering fra/til øvrige spor:
10.1.2.4 Særligt lyssignal ved signal til spor 30 På værkstedet er placeret et særligt lyssignal, på broen til højre for PU G30. Signalet kan vise to vandrette faste hvide lys, (svarende til "forbikørsel forbudt") Signalet tænder, når stationsbestyreren har indstillet signal for tog fra Østerport til spor 30. 10.1.2.5 Kommunikation Ved rangering anvendes håndholdt radio. 10.1.3 Rangering på Dvk generelt Rangering overalt på Dvk's område skal ske med særlig forsigtighed især ved passage af forpladser og niveauovergange samt ved værkstedshallerne. 10.1.3.1 Tilladelse til rangering Tilladelse til rangering på Dvk's område indhentes hos holdlederen. Når der indhentes rangertilladelse skal rangerleder oplyse:
10.1.3.3 Togvejseftersyn Der skal altid foretages direkte togvejseftersyn ved rangering på Dvk for at sikre at rangertogvejen er fri, herunder sikre, at adgangsramperne i sporene 48, 49 og 50, er afbremset og låste, både med deres beslag og fodbremse. 10.1.3.4 Brug af tyfon Brug af tyfon er forbudt medmindre der foreligger en faresituation. Til afgivelse af lydsignaler anvendes i stedet el-hornet. 10.1.3.5 Rangering til værkstedshal 1 og 2 Ved rangering til hallerne skal rangertrækket bringes til standsning foran porten til det pågældende spor a.h.t. faren for påkørsel af tværgående færdsel i hallerne. I sydenden af sporerne 41, 42 og 44 er anbragt bevægelige afløbssko foran portene. Når afløbskoene er lagt på, er der samtidig foran disse opstillet SR-signal 16.1.2. »Stop«. I spor 34 er der opstillet 2 mrk. 17.29 "Stop for el-tog", gældende hhv. for spor 49 og 50, for placering, se sporplan Instruks 10.1.6. 10.1.3.6 Rangering ind, ud og i værkstedshal 1 og 2 Rangering i sporerne 41, 42 og 44 skal ske med stor forsigtighed, højst 1,2 Km/t (vasker-/koblerfart) på grund af løftebukkene, indtil hele togsættet (vognen) er inde i hhv. ude af hallen. Rangering i sporene 43, 45-50 skal ske med stor forsigtighed, højst 5 Km/t, indtil hele togsættet (vognen) er inde i hhv. ude af hallen. Rangerlederen skal under kørslen være særlig opmærksom på:
Der skal udvises særlig agtpågivenhed ved kørsel i:
Spor 41-45 kan ikke benyttes til kørsel til Dvk nordsporene. Spor 45 og 46 har ikke kørestrøm inde i hallen. 10.1.3.6.1 Porte generelt Når togsæt sammenkobles i hallerne skal portene i begge ender af sporet være åbne. Portene skal lukkes så snart rangeringen i sporet er afsluttet. Togsæt må ikke henstilles i portåbningen med mindre holdlederen har givet tilladelse. 10.1.3.6.2 Porte i spor 41-44 og 47-50 Ved åbning af portene skal rangerlederen være særlig opmærksom på, at personer ikke bevæger sig igennem portåbningen ved ind- eller udkørsel. Portene lukker automatisk efter 90 sekunder. Portene er forsynet med fotoceller, der forhindrer den automatiske nedlukning ved påvirkning. 10.1.3.7 Hensætning af køretøjer Hvis afbremsning med hæmsko er påkrævet, skal der altid anvendes dobbelt hæmsko eller to enkelt hæmsko, i begge retninger. Hæmskoene er placeret udenfor porten i spor 45 syd. Inde i hallerne i spor 41-46 er det ikke muligt at bruge hæmsko, grundet gulv og løftebukke. I disse tilfælde, benyttes gummiklodser eller trækiler, lavet til formålet. Der må ikke kobles på togsæt, der er hensat med gummiklodser og/eller trækiler. Der må ikke benyttes gummiklodser eller trækiler uden for værkstedshallerne. 10.1.3.8 Af- og tilkobling af togsæt Det er kun tilladt at af- og tilkoble togsæt på lige spor. Begge togsæt skal stå lige, før af- eller tilkoblingen udføres. Der må ikke sammenkobles togsæt i:
10.1.4. Særlige forholdsregler ved rangering på Dvk Syd Dvk Syd dækker sporene:
Kørsel i spor 34 fra spsk. 79 til alle spor i nordenden af værkstedet og omvendt skal ske med højst 5 Km/t, a.h.t oversigtsforholdene og tværgående færdsel over niveauovergangene (3 stk.).
10.1.6
DSB's og Banedanmarks Sporarealer i Helgoland
DSB's område er afgrænset ved mærkerne "Privatejet jernbaneinfrastruktur begynder/ender", se Instruks 02.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
↑ |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Instruks 11.3
Supplerende rangerinstruks for Klargøringscenter Kastrup (Kac)11.3.1 Generelt
DSB's og Banedanmarks Sporarealer i Klargøringscenter Kastrup (Kac)
DSB's område er afgrænset ved mærkerne "Privatejet jernbaneinfrastruktur begynder/ender" (se instruks 02). 11.3.1.2 Ankommende tog Ankommende tog overleveres fra lokomotivfører til rangerleder ved SR-mærke nr. 17.17 »Endepunkt for rangering for signal« i spor 31. Afvigelser herfra aftales mellem stationsbestyreren Kastrup, og holdlederen i klargøringscenter Kastrup. Kun personale som er instrueret i betjening af sporskifteomstillingsanlægget i Kac, samt er lokalkendt, må køre forbi SR-mærke 17.17. 11.3.1.3 Afgående tog Afgående tog overleveres fra rangerleder til lokomotivfører i spor 33. Afvigelser herfra aftales mellem stationsbestyreren Kastrup, og lokomotivføreren i klargøringscenter Kastrup. 11.3.2 Rangering generelt Rangertrækket skal med el-hornet afgive lydsignal »Giv agt« ved rangering til/fra vaske-, klargørings- og reparationshallen. Al rangering skal foregå med lukkede indstigningsdøre. I klargørings- og reparationshal, må der ikke rangeres med El-togsæt. El-varme på lokomotivtrukne tog skal være udkoblet og varmenøglen afleveret til rangerleder, så længe der rangeres i hallerne.
11.3.2.1 Hastighed
Rangerhastigheden er maks. 25 km/t. Der kan lokalt være angivet lavere hastigheder. Rangerhastigheden er jf. nedenstående skema:
11.3.2.2 Rangering i spor 43 og 44 Ved rangering i spor 43 og 44 skal førere af cateringsvogne og andre køretøjer advares med el-hornet ved at afgive lydsignal »Giv agt«. Rangerlederen må ikke påbegynde eller fortsætte rangeringen, hvis ikke cateringsvogne og andre køretøjer holder stille inden for de gule afmærkninger. 11.3.2.3 Spor uden køreledninger Spor 40 er uden køreledning. I klargøringscenter Kastrup er det alene SR-mærke nr. 17.31 og 17.32 »Stop for el-tog« som informerer om spor uden køreledning. 11.3.3 Personsikkerhed Det er ikke tilladt at opholde sig udvendig på materiellet under rangering. 11.3.4 Omstillinganlæg Området er udstyret med sporskifteomstillingsanlæg. 11.3.5 Kørsel ind/ ud af klargørings- og rep. hal spor 40-41-42 Port åbnes på betjeningssted. Der er et portsignal på hver side af portene. Indkørsel hhv. udkørsel må først foregå ved grønt lys i portsignal. Portsignalet kan vise følgende:
Der afgives lydsignal "giv agt" jf. SR med EL-hornet. Litra MF: Litra MG:
Udkørsel:
11.3.5.1 Tagadgangsanlæg i klargørings- og rep. spor 40-41-42 For at synliggøre brug af tagadgang i spor 40-41 og 42 er der foran portene opsat advarselslamper som viser hvornår en sektor er i brug:
11.3.6.1 Radiokanaler
11.3.7 Rangering med ER togsæt Inden rangering i strømløst område, skal strømaftagere sænkes. HSPO udkobles jf. ER Betjeningsvejledning afsnit 2.1.3 og driftomskifter (DOS) sættes i stilling "Spærret", jf. ER Betjeningsvejledning afsnit 4.2.3.1. 11.3.8 Hensætning af køretøjer Køretøjer hensættes efter gældende regler i SR. Togsæt henstilles jf. ODI. Hvor det er muligt skal fremmedforsyning tilkobles. 11.3.9 Dørlukning på togsæt Dørlukningsproceduren skal foregå således:
11.3.10 Togvask Vaskehallen er placeret i spor 31. Umiddelbart foran vaskehallen er der opstillet:
Toget fremføres til betjeningspanelet for vaskeanlægget.
Når hele toget har passeret udkørselsporten, må toget fremføres med maks. 25 km/t. Vask af Litra MG:
Ved dobbelt traktion standses ved første og sidste "Stop and go lys" for vask af fronter i begge ender. Efter endt vask rangeres til aftalt opstillingsspor. Vask af Litra MF hhv. ER:
11.3.10.1 Togvask gennemkørsel Nedenunder betjeningspanelet for vaskeanlægget, er der mulighed for at vælge "Gennemkørsel".
Hvis »Gennemkørsel« vælges, åbner indkørselsport og udkørselsport på samme tid og toget må fremføres med maks. 5 km/t, når begge porte er åbne.
Nedenstående gældende for el-tog:
Normal drift:
Der er ikke 25 kV i køreledningen.
Der er 25 kV i køreledningen, men der mangler lys i den orange lampe.
11.3.11 Sporskifteomstillingsanlæg generelt Området er opdelt i 7 sporskiftegrupper. Sporskiftegrupperne kan bestå af et eller flere sporskifter. Sporskifterne er »Sikret mod utidig omstilling« (SMUTO), når der er valgt en rute. Ved indgangen til hvert sporskiftegruppe er der placeret et betjeningspanel for hele sporskiftegruppen, med SR-mærke nr. 17.48 »Stands for indstilling af rangerrute«. 11.3.11.1 Betjening Sporskifteomstillingsanlæg må kun betjenes af personale, der er instrueret i betjeningen. 11.3.11.2 Sporskifteomstillingsanlæggets udstyr
11.3.11.3 Betjeningspanel - normalstilling Inden sporskifteomstillingsanlægget betjenes, skal det kontrolleres om sporskifteomstillingsanlægget er klar til betjening. Sporskifteomstillingsanlægget er klar til betjening, når alle lamper i betjeningspanelet er slukket. Der kan da indstilles en rangerrute. Hvis anlægget ikke er klar, vil anlægget være optaget eller fejlramt. 11.3.11.3.1 Betjeningspanel - Lampen »Optaget/Fejl« Hvis der er fast rødt lys i lampen »Optaget/Fejl« er sporskifteomstillingsanlægget indstillet til en rangerrute fra en af de øvrige rangerstandere. Hvis der er blinkende rødt lys i lampen »Optaget/Fejl« er sporskifteomstillingsanlægget fejlramt, og det ikke tilladt at indstille en rangerrute. Holdlederen i klargøringscenteret skal straks underrettes om fejl og standernummer. Der må ikke køres i rangerområdet før sporskifteomstillingsanlægget er efterset af holdlederen. Hvis der fra den pågældende rangerstander allerede er indstillet en rangerrute i det pågældende rangerområde, er der fast gult lys i en af rutevalgslamperne og fast hvidt lys i lampetryktasten »Accepter«. Hvis der ikke befinder sig rangertræk på området, skal rangerruten annulleres. Derefter kan der vælges en ny rangerrute. OBS: Rangerruten kan kun annulleres fra den betjeningsstander, den er indstillet fra (fast gult lys i rutevalgsknappen og fast hvidt lys i lampetryktasten »Accepter«). 11.3.11.3.3 Betjeningspanel - Rangerruten klar Rangerruten er klar og rangeringen kan påbegyndes, når:
11.3.11.3.4 Betjeningspanel - Opløsning af rangerrute Rangerruten opløses automatisk, når rangertrækket har gennemkørt rangerruten og hermed afsluttet rangeringen. Hvis der stadig er rødt lys i lampen »Optaget/Fejl« når rangeringen er afsluttet, kontaktes holdlederen i klargøringscenteret. 11.3.11.3.5 Betjeningspanel - Annullering af rangerrute Hvis en indstillet rangerrute ikke skal anvendes, kan rangerruten annulleres, hvis der er fast gult lys i rutevalgsknappen og fast hvidt lys i lampetryktasten »Accepter«. Annulleringen sker ved at trykke på knappen »Annuller«. Annulleringen kan kun ske fra det betjeningspanel, hvorfra rangerruten er indstillet, og kun hvis sporet er frit. Annulleringen er sket når betjeningspanelet viser normalstilling - alle lamper er slukket. 11.3.11.3.6 Betjeningspanel - Valg af rangerrute, uden at rangerruten bliver indstillet. Hvis det ikke er muligt at vælge en rangerrute til det pågældende spornummer, kontaktes holdlederen i klargøringscenteret. 11.3.11.4 Forholdsordre ved forbikørsel af betjeningspanel uden indstilling af rangerrute. Hvis der køres forbi SR-mærke nr. 17.48. »Stands for indstilling af rangerrute«, uden at der er indstillet en rangerrute, vil samtlige sporskiftesignaler i den pågældende sporskiftegruppe vise »sporskifter ude af kontrol« (blinkende lamper). Alle tog i det pågældende område skal straks standse og holdleder Kac kontaktes. Alle fejl bliver logget og der udfærdiges en DIS Rapport.
11.3.11.5 Sporskiftesignaler
Sporskiftesignalerne i forbindelse med sporskifteomstillingsanlægget har følgende visninger med tilhørende betydning:
11.3.11.6 Uregelmæssigheder Holdlederen i klargøringscenteret kan tillade kørsel i et rangerområde, hvor indstilling af rangerruter ikke er muligt. Sporskifter skal have pålagt låsebolte, før de må befares, jf. SR § 34 stk. 1.4.6. 11.3.12 Rangering med CRAB 5000E Type 5000E - skinnedrift 11.3.12.1 Kort beskrivelse af CRAB 5000E CRAB 5000E er et batteridrevet rangerkøretøj som bruges ved rangering med jernbanemateriel. 11.3.12.2 Anvendelse CRAB 5000E må bruges i KAC begrænset til DSB område (DV-signal 312-362) til rangering af forekommende jernbanemateriel. Der kan sporsættes i både Kastrup og Dragør enderne uden for spor 41 og 42. I spor 40 kan der kun sporsættes foran porten til værkstedshallen. Sporsætningsarealer er markeret med gule striber foran alle spor hvor der kan sporsættes. CRAB 5000E må kun belastes med den i betjeningsvejledningen nævnte belastning eller efter leverandørens anvisning. 11.3.12.3 Daglig ibrugtagning CRAB 5000 E ibrugtages dagligt efter forskrifter i betjeningsvejledningen. 11.3.12.4 Regler for rangering med CRAB 5000E Al rangering sker efter aftale med holdleder. Der må kun rangeres mod jernbanemateriel som er afbremset jf. SR Der må kun rangeres med vogne som er tilkoblet bremseluft. Rangering fra lukket førerrum: Efter åbning af porte rangeres med forsigtighed mod vogne (max 5km/t). Kort før der kobles sænkes hastigheden til 2 km/t og der kobles nu med enten automatisk kobling eller manuel kobling. Rangering via fjernbetjening: Efter ibrugtagning køres der på gummihjul til sporsætningsområde hvor der sporsættes. Rangerleder skal hele tiden orienter sig mod anden rangering samt være i radiokontakt med andre rangerledere i området. Efter åbning af porte rangeres med forsigtighed mod vogne (max 5km/t). Kort før der kobles sænkes hastigheden til 2 km/t og der kobles nu med enten automatisk kobling eller manuel kobling. 11.3.12.5 Sporsætning Der må kun sporsættes i de områder der er markeret med gule striber foran spor 40, 41 og 42. Sporsætningen kontrolleres via kamera og skærm i førerrum eller visuelt hvis der bruges fjernbetjening. Når sporsætning er kontrolleret, kan rangering på skinner påbegyndes. 11.3.12.6 Kørsel udenfor sporsætningsområder Al kørsel mellem sporsætningsområder på almindelig vej foregår kun på gummihjul og fra lukket førerrum. CRAB 5000E må kun benyttes på den del af arealet hvor DSB er infrastrukturforvaltende myndighed i KAC. Ved kørsel mellem forskellige sporsætningsområder må der kun køres fra førerrum. Rangerleder skal udvise særlig agtpågivenhed når der rangeres i områder med øvrig færdsel. Ved skinnekørsel i spor 41 og 42 kan der ligeledes køres mellem forskellige sporsætningsområder, her kan der, under udvisning af særlig agtpågivenhed, rangeres med fjernbetjening. 11.3.12.7 Afslutning af CRAB 5000E CRAB 5000E henstilles efter gældende regler i betjeningsvejledningen eller efter anvisning af leverandøren. Der tilsluttes fremmednet og det kontrolleres at der lades på batterierne. 11.3.12.8 Vedligeholdelse CRAB 5000E vedligeholdes efter forskrifter i betjeningsvejledningen eller efter anvisninger fra leverandøren.Der skelnes mellem følgende vedligeholdelse:
11.3.12.9 Fejlmelding Fejl på køretøjet meldes til holdleder. Har fejlen driftsmæssige konsekvenser meldes nedbrud og leverandøren kontaktes. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
↑ |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Instruks 23.1
Supplerende regler for rangering i Fredericia på DSB's sporarealer23.1.1 Generelt Værkstedshaller må kun befares af personale, der har gennemgået de nødvendige instruktioner og skrevet under på det.
DSB's og Banedanmarks Sporarealer i Fredericia
DSB's område er afgrænset ved mærkerne "Privatejet jernbaneinfrastruktur begynder/ender" (se instruks 02). 23.1.3 Sporskifter, forhold I området er der følgende typer sporskifter:
23.1.4.2 Personsikkerhed Det er ikke tilladt at opholde sig udvendigt på materiellet under rangering i hele området pga. indskrænket fritrumsprofil flere steder på området. 23.1.5 Rangering til/fra spor i værkstedshallen Inden kørsel til spor i værkstedshal skal der, hvis køretøjet er parkeret, ske en rundgang af materiellet. Eventuelle anlagte hæmsko fjernes.
23.1.5.1 Betjening af port Åbning af port: På betjeningsboks til højre for porten trykkes på knappen ”op” (evt. NØDSTOP trækkes ud hvis dette er aktiveret – bruges som lås). Når porten er helt oppe, aktiveres NØDSTOP for at sikre at porten ikke utilsigtet kører ned mellem sammenkoblede køretøjer. Lukning af port: På betjeningsboks til højre for porten trykkes på knappen ”ned” (evt. NØDSTOP trækkes ud hvis dette er aktiveret – bruges som lås). Bemærk: Der sidder nødstop både inden- og udenfor, ved alle porte. Når værkstedet ikke er bemandet, vil alle indvendige NØDSTOP være aktiveret og værkstedet er aflåst.
Betjeningsboks for port:
Portsignal:
Port lukket eller ikke i endestilling, portsignal viser rødt:
Port åben og i endestilling, portsignal viser grønt:
23.1.6 Indkørselsprocedure for lokomotiver og Køf
Ved besat spor, må der ikke køres mod pufferne, medmindre der er aftalt kobling. 23.1.6.1 Tagadgangsanlæg spor 2-3
23.1.6.2 Parkering af køretøjer i værkstedshal/ værkstedsspor
Litra og sporbenyttelse:
Øvrige køretøjer, gods-passagervogne: Kørsel med øvrige køretøjer, gods-passagervogne, køretøjer der er beskadiget eller ikke RIV/UIC mærket må kun ske når ind/ udkørsel fra værkstedsspor ledsages af en person der overvåger profilforhold. 23.1.6.3 Parkering, værksted, nord og syd for værkstedshal Alle køretøjer skal ved parkering sikres mod at komme utilsigtet i bevægelse ved anlægning af køretøjets parkeringsbremse. Er køretøjet ikke udrustet med en parkeringsbremse eller parkeringsbremsen er defekt skal køretøjet sikres med 2 stk. hæmsko, -en for hver køreretning. Placering af hæmsko fremgår af det enkelte køretøjs driftsinstruks. 23.1.7 Udkørselsprocedure for lokomotiver og Køf Inden udkørsel fra værkstedshal/ værkstedsspor skal der ske en rundgang af materiellet. Eventuelle anlagte hæmsko fjernes. Inden kørsel igangsættes skal sikres, at køretøjets indkoblede bremser kan bremse og løse.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
↑ |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Instruks 23.7
Supplerende regler for rangering i Århus på DSB's sporarealer23.7.1 Generelt
DSB's og Banedanmarks Sporarealer i Aarhus
DSB's område er afgrænset ved mærkerne "Privatejet jernbaneinfrastruktur begynder/ender" (se instruks 02). 23.7.2 Sporskifter, forhold I området er der følgende typer sporskifter:
23.7.3 Rangering, hastighed
Rangerhastigheden er maks. 25 km/t. Der kan lokalt være angivet lavere hastigheder. Rangerhastigheden er jf. nedenstående skema:
23.7.3.2 Sporbenyttelse til og fra IC3/IC4 værksted samt UF bænk
23.7.4 Rangering ind/ud af IC3/IC4 værkstedet
Litra MF: Nedenstående gælder kun på værkstedsområde og der dispenseres hermed fra ODI MF instruks 1.1 "Materieloplysninger", pkt. G "Belastning af traktionsanlæg".
Litra MG:
Kontrol før indkørsel til spor 1-11:
Kontrol før indkørsel til spor 13-21:
Porten skal være åben og det skal visuelt kontrolleres ved ind hhv. udkørsel. Inden dværgsignal D471 i spor 407 passeres i østlig retning mod området ved 300-sporgruppen, skal rangerlederen kontakte stationsbestyreren for aftale af rangeringen. Inden dværgsignal D472 i spor 407 passeres i vestlig retning, skal rangerlederen kontakte stationsbestyreren for aftale af rangeringen. 300 gruppen i tidsrummet 22:00 - 06:00 er der følgende begrænsninger:
Fra vest (spsk. K8) Inden rangering ind i MR-værkstedet påbegyndes, skal rangerlederen på betjeningspanelet for portåbning på MR-værkstedet åbne porten, og køre ind i MR-værkstedet når porten er åben og sikret. Udkørsel fra MR-værksted mod øst eller vest Inden rangering ud fra MR-værkstedet påbegyndes, skal rangerlederen:
Knorr-Bremse underretter leder på P-risten om hvor togsættet skal placeres/afhentes.
I spor 700 mellem spsk. 710 og K4 er der etableret kørevej. Kørevejen krydser desuden andre spor, se sporplanen. Kørevejen er sikret med bomme i hver ende. Normalstillingen for bommene er at disse er nede, og dermed sikrer sporområdet mod vejtrafik. Når vejtrafik skal anvende kørevejen, skal bomanlægget anvendes af instrueret personale, som sikrer, at bomanlægget efter passage bliver bragt tilbage til normalstilling. Hvis bomanlægget ikke er i normalstilling, vil det ikke være muligt at vælge en rangerrute på de tilhørende sporskifteomstillingsanlæg. 23.7.6 Bomanlæg ved spor 900 I spor 900 mellem spsk. 153 og 152 er der etableret kørevej. Kørevejen krydser desuden andre spor, se sporplanen. Kørevejen er sikret med bomme i hver ende. Normalstillingen for bommene er at disse er nede, og dermed sikrer sporområdet mod vejtrafik. Når vejtrafik skal anvende kørevejen, skal bomanlægget anvendes af instrueret personale, som sikrer, at bomanlægget efter passage bliver bragt tilbage til normalstilling. Hvis bomanlægget ikke er i normalstilling, vil det ikke være muligt at vælge en rangerrute på de tilhørende sporskifteomstillingsanlæg. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
↑ |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bilag 1
Indkørselsesblanket til IC3 hhv. IC4 værkstedet i Aarhus |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
↑ |
© 2015 DSB DSB Infrastruktur Telegade 2 DK-2630 Taastrup dsbinfra@dsb.dk |