←   Tilbage til index
Lokalinstrukser for værkstedsområder

Generelt

Instruks 01 - Sporskifteomstillingsanlæg

Instruks 02 - DSB område mærkers betydning

Strækning 1 - København H - Fredericia/Taulov
Instruks 1.3 - Supplerende rangerinstruks for Klargøringscenter København (Kgc)

Instruks 1.5 - Lokal rangerinstruks for området ved DSBs Maskindepot og lokomotivværksted samt Passagervognværkstedet Otto Busses Vej
Strækning 10 - København H - Helsingør
Instruks 10.1 - Supplerende rangerinstruks for Helgoland
Strækning 11 - København H - Kastrup
Instruks 11.3 - Supplerende rangerinstruks for Klargøringscenter Kastrup (Kac)
Strækning 23 - Fredericia - Aarhus

Instruks 23.1 - Supplerende regler for rangering i Fredericia på DSB's sporarealer

Instruks 23.7 - Supplerende regler for rangering i Aarhus på DSB's sporarealer

Bilag 1
Indkørselsesblanket til IC3 hhv. IC4 værkstedet i Aarhus




Instruks 01

Betjening af sporskifteomstillingsanlæg


01.1 Indledning

Denne instruks indeholder bestemmelser for betjening af sporskifteomstillingsanlæg samt forholdsregler ved fejl.

I SIN-G er betjening af sporskifteomstillingsanlæg for de stationer, hvor Banedanmark er helt eller delvis infrastrukturejer, beskrevet.
Denne instruks supplerer SIN på disse stationer.

På stationer, hvor DSB ejer infrastrukturen, er denne instruks gældende.


01.1.1 Gyldighed

Instruksen er gældende på følgende DSB områder med denne type sporskifteomstillingsanlæg:
  • Aarhus
  • Helgoland
  • Fredericia

01.2 Generelt


01.2.1 Personsikkerhed

Rangerpersonale må ikke tage ophold uden på vogne under rangering i områder med sporskifteomstillingsanlæg.


01.2.2 Personalets instruktion

Sporskifteomstillingsanlæg må kun betjenes af personale, der er instrueret i betjeningen.


01.2.3 Arbejdskøretøjer

Arbejdskøretøjer må kun køre i områder med sporskifteomstillingsanlæg, hvis det fremgår af deres attest.


01.3 Sporskifteomstillingsanlæggets udstyr

Til sporskifteomstillingsanlægget hører følgende udstyr:
  • Standere med betjeningspaneler, hvorfra rangerruter kan indstilles og kontrol af rangerruter kan foretages.
  • Sporskiftesignaler, der viser sporskiftets stilling og status og hvorfra sporskiftet kan sættes til stedbetjening og omstilles.
  • Diverse SR-mærker og andre mærker.

01.3.1 Mærker

Ved kørsel ind i et område, der er forsynet med sporskifteomstillingsanlæg, vil der på den første stander med betjeningspanel være opsat mærket »Omstillingsanlæg«.

På alle standere med betjeningspaneler er opsat SR-mærke 17.48 »Stands for indstilling af rangerrute«. Der skal altid standses ved mærket.

Betjeningspaneler er normalt opsat til højre for sporet. Hvis betjeningspanelet ikke er opstillet til højre for sporet, vil der være opsat et gyldighedsmærke pegende mod det spor betjeningspanelet gælder for.

Der skal altid standses foran SR-mærke 17.13 »Stop for farepunkt« med tekst »Kald kmp«. Når rangerbevægelsen er standset kontaktes stationsbestyreren eller anden ansvarlig for rangering i området.
Rangeringen må først genoptages, når stationsbestyreren eller den ansvarlige for rangering i området har givet en tilladelse.


01.3.2 Sporskiftesignaler

Sporskiftesignalerne i forbindelse med sporskifteomstillingsanlægget har følgende visninger med tilhørende betydning:
Sporskiftesignalerne viser: Sporskiftesignalets visning betyder:
Slukket Sporskifteomstillingsanlægget er i normalstilling.
Blink Sporskiftet er under omstilling. Sporskiftet er uden kontrol. Et rangertræk er kørt ind i området uden valg af rute (alle i området blinker). Alle rangertræk i området skal standse.
Fast lys Sporskiftet er fastlagt i en rangerrute og har kontrol i den viste stilling. Sporskiftet er sat til stedbetjening og der er kontrol i den viste stilling.

01.3.3 Rangering i sporskifter

Der må køres i et sporskifte når:
  • sporskiftesignalet viser fast lys
  • den hvide knap på betjeningspanelet lyser fast hvidt lys i det spor rangerruten er indstillet til

01.3.4 Stedbetjening

På bagsiden af sporskiftesignalerne kan der være placeret 2 knapper - »Stedbetjening« og »Omstil«

»Stedbetjening« anvendes til ind- hhv. udkobling af stedbetjening.

»Omstil« anvendes til omstilling af sporskiftet. Omstilling må kun finde stede, når det ved direkte eftersyn er konstateret at sporskiftet er frit.

Stedbetjening må kun anvendes i forbindelse med omstilling af og/eller fejlsøgning på sporskifter der ikke kan opnås kontrol på, når der forsøges indstillet en rangerrute.

Der må ikke køres i sporskifter, der er sat til stedbetjening.


01.4 Kontrol af betjeningspanel forud for betjening af sporskifteomstillingsanlæg

Inden sporskifteomstillingsanlægget betjenes skal det kontrolleres om anlægget er klar eller der er fejl på anlægget. Det skal ligeledes kontrolleres om der er andre rangertræk i området, således at der er rangerruter indstillet.


01.4.1 Normalstilling

Der kan indstilles en rangerrute, hvis alle lamper i betjeningspanelet er slukket.


01.4.2 Lampen »Fejl«

Hvis der er rødt lys i lampen »Fejl« er det ikke tilladt at indstille en rangerrute.

Supervisor skal straks underrettes.

Der må ikke køres i rangerområdet før sporskifteomstillingsanlægget er efterset af en supervisor.


01.4.3 Lampen »Optaget«

Hvis der er rødt lys i lampen »Optaget« betyder det, at der rangeres i området og at der allerede er indstillet en rangerrute i det pågældende rangerområde.

Når lampen »Optaget« er slukket kan der indstilles en rangerrute. Hvis der allerede er indstillet en rangerrute i det pågældende rangerområde og der ikke befinder sig rangertræk på området, skal rangerruten annulleres. Derefter kan der vælges en rangerrute.

OBS: Rangerruten kan kun annulleres fra den betjeningsstander, den er indstillet fra (fast hvidt lys i rutevalgsknappen).


01.5 Valg af rangerrute

Valg af rangerrute sker ved at trykke på rutevalgsknappen ved det pågældende spornummer. Rutevalgsknappen holdes inde indtil den begynder at blinke. Under indstilling er der hvidt blink i rutevalgsknappen og blink i sporskiftesignalerne, for de sporskifter, der skal omstilles.


01.5.1 Rangerruten klar

Rangerruten er klar og rangeringen kan påbegyndes, når:
  • lampen »Fejl« ikke lyser rødt
  • der er fast hvidt lys i rutevalgsknappen for det pågældende spornummer

01.5.2 Opløsning af rangerrute

Rangerruten opløses automatisk, når rangertrækket har gennemkørt rangerruten og hermed afsluttet rangeringen. Herefter skal lamperne »Fejl« og »Optaget« samt rutevalgsknappen være slukket. Sporskiftesignalerne skal ligeledes være slukket.

Hvis der stadig er rødt lys i lamperne »Fejl« og/eller »Optaget« når rangeringen er afsluttet kontaktes Supervisor.


01.5.3 Valg af rangerrute, uden at ruten bliver indstillet

Hvis der ikke kommer fast hvidt lys i rutevalgsknappen for det pågældende spornummer er rangerruten ikke indstillet korrekt og rangering må ikke påbegyndes.

Rutevalgsknappen kan betjenes endnu en gang for at indstille rangerruten. Lykkes dette ikke kontaktes Supervisor.


01.5.4 Annullering af rangerrute

Hvis en indstillet rangerrute ikke skal anvendes kan rangerruten annulleres, hvis der er fast hvidt lys i rutevalgsknappen.

Annulleringen sker ved at trykke på knappen »Annuller«. Annulleringen kan kun ske fra det betjeningspanel, hvorfra ruten er indstillet og kun hvis sporet er frit.

Annulleringen er sket når betjeningspanelet viser normalstilling - alle lamper er slukket.


01.6 Forholdsordre hvis der køres forbi betjeningspanelet uden indstilling af rangerrute

Hvis der køres forbi et betjeningspanel, uden at der er indstillet en rangerrute, vil samtlige sporskiftesignaler vise »sporskifter ude af kontrol« (blinkende lamper).

Alle tog i området skal standse og Supervisor skal kontaktes.

Alle fejl og forbikørsler bliver logget.

Alle forbikørsler af betjeningspanelet vil blive betragtet og undersøgt som en sikkerhedsmæssig hændelse.

Lokomotivfører er forpligtet til at indmelde hændelsen i DIS eller komtakte DSB´s Undersøgelsesvagt.


01.7 Uregelmæssigheder

Supervisor kan tillade kørsel i et rangerområde, hvor indstilling af rangerruter ikke er muligt.

Sporskifter skal være i endestilling eller have pålagt låsebolte, før de må befares.


Instruks 02

DSB Område mærkers betydning

”Privatejet jernbaneinfrastruktur begynder”





 

 

Betydning:

Mærket må kun passeres af DSB personale med lokalkendskab til området og efter aftale med ansvarshavende.
Øvrige operatører, infrastrukturforvaltere og infrastrukturvedligeholdere, må passere efter forudgående skriftlig aftale med DSB Infrastruktur og efter aftale med ansvarshavende.

Opstilling:

Mærkerne opstilles i grænsen mellem spor i drift og privatejet jernbaneinfrastruktur.

”Privatejet jernbaneinfrastruktur ender”





 

 

Betydning:
Mærket må kun passeres af lokomotivfører med certifikat til at køre på spor i drift.

Opstilling:
Mærkerne opstilles i grænsen mellem privatejet jernbaneinfrastruktur og spor i drift.


Instruks 1.3

Supplerende rangerinstruks for Klargøringscenter København (Kgc)

1.3.1 Generelt

Rangering foregår efter Banedanmarks og DSB´s gældende regler og bestemmelser, herunder SR, SIN, SIN DSB, ODI, m.m.
DSB er infrastrukturforvalter for bygninger og spor 13, 14 og 15.
Klargøringscenter København er beliggende på København H.


1.3.1.1 Gyldighedsområde

Denne instruks gælder for Klargøringscenter København.
Ved rangering fra spor 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 21 og 26 mod Klargøringcenter København, er grænsen SR-mærke nr. 17.17 »Endepunkt for rangering for signal«.
Ved rangering fra Klargøringscenter København mod spor 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 21 og 26, er grænsen dværgsignalerne nr. 254.4, 254.3 og 259.1.


1.3.1.2 Fejl i infrastrukturen

Indmelding af fejl i infrastrukturen (sporskifter, mærker, skilte etc.) skal ske på skabelon DSB DOK 21.02.
Vær opmærksom på, at denne rekvisition altid skal sendes til Strukton (før de kører på udkaldet). Fejlretningsskema DSB DOK 21.02 ligger som skabelon i DSB Ledelsessystem (Kerne 1.5.09.01):
"Kerne 1.5.09.01 - Notat - Bilag til Vejledning for Skema 21.02"
"Kerne 1.5.09.01 - Skema - 21.02 Fejlmelding for sporinfrastruktur"


1.3.1.3 DSB's og Banedanmarks Sporarealer i Klargøringscenter København (Kgc)

DSB's område er afgrænset ved mærkerne »Privatejet jernbaneinfrastruktur begynder/ender« (se instruks 02).



1.3.2 Rangering generelt

Rangertrækket skal med el-hornet afgive lydsignal SR-signal nr. 15.1.1 »Giv agt« ved rangering til/fra hallerne. Afgivelse af lydsignal »Giv agt« skal ske (evt gentages) umiddelbart inden passage af portåbninger.
Al kørsel skal foregå med lukkede indstigningsdøre.


1.3.2.1 Hastighed

Rangerhastigheden i Klargøringscenter København er maks. 5 km/t.


1.3.3 Personsikkerhed

Det er ikke tilladt at opholde sig udvendig på materiellet under rangering.


1.3.4 Sporskifteanlæg

Der er et håndbetjent sporskifte mellem reparationshallen og klargøringshallen.


1.3.5 Portanlæg

Klargørings- og reparationshallernes porte betjenes fra et betjeningssted og der er et portsignal på hver side af portene.
Portsignalet kan vise følgende:

  • Fast rødt lys: Porten er lukket og sikret.
  • Fast grønt lys: Porten er åben og sikret.

Porten til spor 13 er dog sikret med et dværgsignal, der viser følgende:

  • Slukket: Porten er lukket og sikret.
  • "Forsigtig forbikørsel tilladt": Porten er åben og sikret.

1.3.6 Kommunikation

Til kontakt med stationsbestyreren anvendes GSM-R radio (strækningsradio).
Til kontakt mellem rangerlederne anvendes TP8000 Atlantis.
Til rangering med kontrol tale anvendes TP8000 Atlantis.


1.3.6.1 Radiokanaler

Radiokanal Til brug for
D 46 Kontakt mellem rangerlederne
C 65 Rangering med kontrol tale



1.3.7 Rangering med ER togsæt

På grund af fritrumsprofilet, må ER ikke trækkes ind i spor 14 og 15.


1.3.7.1 Rangering med MG togsæt

På grund af fritrumsprofilet, må MG ikke befare spor 14 og 15.


1.3.8 Hensætning af køretøjer

MF-togsæt skal henstilles ved mærket »Stop IC/3«.
Togsæt skal henstilles i »Henstille vinter«.
Hvor det er muligt skal fremmedluft tilkobles.


1.3.9 Rangering imellem klargørings- og reparationshallen

Ved rangering mellem spor 13 og reparationshallen, skal nedenstående betingelser være opfyldt inden rangering påbegyndes:
  • Porte betjenes jf. pkt. 1.3.5.
  • Den elbetjente bom mellem de to haller er nede.
  • Togløfteanlægget i reparationshallen er i bund og sikret.
  • Sporskiftet er sikret i rette stilling.
Ved rangering mellem spor 14 og reparationshallen, skal nedenstående betingelser være opfyldt inden rangering påbegyndes:
  • Porte betjenes jf. pkt. 1.3.5.
  • Den elbetjente bom mellem de to haller er nede.
  • Togløfteanlægget i reparationshallen er i bund og sikret.
  • Sporskiftet er sikret i rette stilling.


Instruks 1.5

Lokal rangerinstruks for området ved DSBs maskindepot og lokomotivværksted samt passagervognværkstedet Otto Busses vej

1.5.1 Generelt

Rangering foregår efter Banedanmarks og DSB´s gældende regler og bestemmelser, herunder SR, SIN, SIN DSB, ODI, m.m.
Ejerskabet til infrastrukturen er delt mellem Banedanmark og DSB.


1.5.1.1 Gyldighedsområde

Området, som er omfattet af nærværende instruks, er området øst for SR-mærke 17.17 "Endepunkt for rangering for signal" ved dværgsignalerne 217.1 og 217.2.
Der er en SIN-L instruks, som omfatter området fra dværgsignalerne 217.1 og 217.2 mod vest.

Rangertrækket skal med el-hornet afgive lydsignal SR-signal nr. 15.1.1 "Giv agt"; ved rangering til/fra hallerne. Afgivelse af lydsignal "Giv agt" skal ske (evt gentages) umiddelbart inden passage af portåbninger. Al kørsel skal foregå med lukkede indstigningsdøre.


1.5.1.2 DSB's og Banedanmarks Sporarealer på Otto Busses Vej

DSB's område er afgrænset ved mærkerne "Privatejet jernbaneinfrastruktur begynder/ender" (se instruks 02).




1.5.1.3 Hastighed

Spornummer Hastighed
1-7 (Trekanten) Maks. 10 km/t
M4 Maks. 10 km/t
21 og 21a (Askekassen) Maks. 5 km/t
22-26 (Askekassen) Maks. 10 km/t
24a (Askekassen) Maks. 10 km/t
28 (GB) Maks. 10 km/t
28a-28c (GB) Maks. 10 km/t
28g (GB) Maks. 5 km/t
Den grønne skydebro GB Maks. 5 km/t
Den gule skydebro GB Maks. 5 km/t
Drejeskiven (GB) Maks. 5 km/t
301-309 (D-stykket) (I MobilGis G1-G1i ) Maks. 10 km/t
1-4 (Vognværkstedet) (I MobilGis 28c-28f) Maks. 5 km/t
Den grønne skydebro CVK Maks. 5 km/t
1-23 (CVK Øst) Maks. 5 km/t
1-13 (CVK Vest) Maks. 5 km/t
A-C (CVK Vest) Maks. 5 km/t


Højst tilladte hastighed er 5 km/t. og rangerlederen skal udvise størst mulig agtpågivenhed, når rangeringen foregår:
  • med hele eller dele af rangertrækket inde i værkstedshaller, vaskehallen eller UF-drejebænk
  • med hele eller dele af rangertrækket på skydebroer eller drejeskive,
  • med transport af bogier,
  • i tilfælde hvor der ikke kan samles gennemgående bremseledning til trækkraftenheden,
  • med håndsignaler.

1.5.1.4 Personsikkerhed

På grund af indskrænket fritrumsprofil, er det ikke tilladt personer at opholde sig udvendig på materiellet under rangering.
Når der rangeres i værkstedshaller skal rangerlederen sikre sig, at der ikke arbejdes ved sporet.
Roterende gult lys på skydebroerne advarer om kørsel med rullende materiel i sporet.


1.5.2 Anlæg


1.5.2.1 Dværgsignaler

Der er 3 dværgsignaler 25, 28 og 29, som anvendes i forbindelse med betjening af sporskifterne 125 og 129.
Når der på betjeningsstandere er valgt en rute, vil dværgsignalerne skifte til stilling "Signal annulleret". Rangerlederen må rangere på denne signalgivning uden yderligere supplerende aftale af rangeringen.


1.5.2.2 Sporskifter

Der er ved visse sporskifter opstillet betjeningsbokse for elektriske sporskifter, se sporplan.
Sporskifterne er ikke sikrede mod utidig omstilling og rangerlederen skal observere, at sporskiftet er fuldt omstillet.
Når sporskiftet er omstillet, er betjeningsboksen spærret for betjening i ca. 30 sek. Hvis der vælges forkert på et stedbetjent elektrisk sporskifte, skal der ventes til omstillingsperioden ophører, før ny betjening kan foretages.
Alle sporskiftesignaler er af mekanisk type.


1.5.2.3 Overkørselsanlæg

Overkørselsanlægget til vognværkstedet ved Otto Busses Vej 5A skal altid aktiveres før passage af overkørslen med et rangertræk.
Efter passage skal overkørselsanlægget straks slukkes manuelt.


1.5.2.5 Øvrige anlæg

Der er følgende anlæg:
  • Udvendig skydebro (grøn skydebro) ved lokomotivværkstedet foran hal 2.
  • Indvendig skydebro (gul skydebro) mellem hal 1 og 2.
  • Skydebro (grøn skydebro) bagved vognværkstedet Otto Busses Vej 5A.
  • Drejeskive ved lokomotivværkstedet.
  • Tankningsanlæg.
  • Sandpåfyldningsanlæg.
  • Vaskeanlæg.

Instruktioner for de enkelte anlæg er anbragt ved betjeningspladsen på hvert enkelt anlæg. Kun medarbejdere, der er uddannet i betjening, må betjene anlæggene.


1.5.3 Rangerarbejdets udførelse

Begyndelse af rangering, samt rangering til/fra området må kun ske efter tilladelse fra materielkoordinatoren på
telefon 24 68 37 78.

Begyndelse af rangering, samt rangering til/fra vognværkstedet Otto Busses Vej 5A må i værkstedets åbningstid kun ske efter tilladelse fra vagthavende teamkoordinator i vognværkstedet.
Udenfor vognværkstedets åbningstid er det materielkoordinatoren som er jernbanesikkerhedsmæssig ansvarlig for hele området.

For rangering på drejeskive er der særlige forhold gældende, se punkt. 1.5.3.9.


1.5.3.1 Ankommende lokomotiver og togsæt

Ankommende lokomotiver og togsæt skal standse ved SR-mærke nr. 17.17 "Endepunkt for rangering for signal".
Rangerlederen skal melde sig til materielkoordinatoren for indhentning af tilladelse til videre rangering på telefon 24 68 37 78


1.5.3.1.1 Materielkoordinatorens ansvarsområde

Materielkoordinator rollen varetages af Askekassen.
Ved manglende afløsning overleveres materielkoordinator rollen til holdleder Belvedere.
  • Parkeringsoversigten er altid opdateret i forhold til parkeret materiel.
  • Telefonnummer 24 68 37 78 er altid bemandet.
  • Ved manglende afløsning viderestiller materielkoordinator telefonen til Belvedere jf. gældende vejledning.
  • Underrette holdleder Belvedere om manglende afløsning samt overleverer gældende sporspærringscirkulære og andet af betydning for rangerarbejdes udførsel på OBV.
  • Holdleder Belvedere overtager ansvaret for parkering af materiel.
  • Når materielkoordinator i Askekassen tiltræder tjenesten, kontaktes holdleder Belvedere, hvor det aftales at ansvarsområdet flyttes tilbage til materielkoordinator i Askekassen.

1.5.3.2 Diesellokomotiver under rangering og ophold

Diesellokomotiver skal altid have udkoblet el-varme og udtaget elvarmenøglen på området. Det skal senest ske ved passage af dværgsignalerne 217.1 og 217.2.
I forbindelse med værkstedsafprøvninger kan elvarmen indkobles under hensyntagen til støj og dieselos.


1.5.3.3 Rangering med GSM-R radio

Hvis et køretøj ikke har aktiv GSM-R radio, benyttes et af de særlige sæt CP 1000 radioer med indbyrdes kontroltone. Alternativt benyttes håndsignaler jf. SR
Rangerledelse i forbindelse med lokomotiver, Köff- og CRAB må foregå med håndsignaler, hvis brug af radio med kontroltone er udelukket på grund af manglende:
  • CP 1000 radioer
  • radiokanal
  • aktiv MSR-radio på køretøjet.
Trækkraftenheden må da maksimalt medgives 2 køretøjer (vogne eller lokomotiver).


1.5.3.4 Kørsel i og ved værkstedshaller

Lokomotiver må først køres frem når skydebroen er på plads og det gule lys er tændt.
Ved indkørsel med elektriske køretøjer i spor 223-227 skal lokomotivføreren sikre sig at køreledningen i disse spor er nede i driftsklar position.
Det skal inden opstart af lokomotiverne sikres, at:
  • For diesellokomotiver - Udsugningen i sporet er startet (vær opmærksom på tidsforsinkelse efter tryk på startknap).
  • Fremmednetstik er udtaget af lokomotivet.
  • Standeren for enden af perronen blinker grønt - "lokomotivet må flyttes".


1.5.3.5 Sikring af køretøjer

Ved skydebroen foran lokomotivværkstedet skal de fastmonterede afløbssko altid være pålagt, når sporet ikke befares.
Hvis der skal arbejdes på materiel, der er hensat udenfor værkstedshallerne, må dette ikke iværksættes før, den der skal udføre arbejdet, har truffet aftale med materielkoordinatoren henholdsvis værkmesteren i passagervognsværkstedet Otto Busses vej 5A.


1.5.3.6 Rangering med bogier og rangering uden gennemgående bremseledning

Der må maksimalt rangeres med 2 bogier ad gangen.
Rangering med lokomotivbogier eller vognbogier skal ske med koblingsstænger mellem trækkraftenhed og bogier samt indbyrdes mellem bogierne.
Ved rangering med lokomotiver og vogne, hvor der ikke er gennemgående bremseledning til trækkraftenheden, må der ud over trækkraftenheden kun rangeres med et køretøj.


1.5.3.7 Rangering i undervognssporet

Efter placering af materiel i undervognssporet (spor 23) sikres køretøjerne jf. SR § 33. Derudover skal rangerlederen sikre at spsk. 131 står til højre gren.


1.5.3.8 Kørsel mod UF-bænk for el-togsæt og el-lokomotiver

Lokomotivføreren kontakter materielkoordinatoren jf. afsnit 1.5.3.
Hvis lokomotivføreren selv er rangerleder indstiller denne selv sporskifterne til kørsel mod UF-bænken og kører frem til SR-mærke 17.12 "Stop" foran porten.
Hvis der medgives rangerleder, indstiller denne sporskifterne til kørsel mod UF-bænken. Rangerlederen tager ophold i forreste førerrum og leder derefter rangeringen frem til SR-mærke 17.12 "Stop" foran porten.
Herefter sænkes strømaftager(e) og batteri udkobles (SR-mærke, 17.36 "Sænk strømaftager" er opsat).
El-køretøjet trækkes videre med kæde.


1.5.3.9 Særlige forhold vedr. drejeskive

Der gælder særlige forhold for betjening af drejeskive, samt for rangering ved og på drejeskive.
Ved rangerbevægelser mellem den grønne skydebro og drejeskiven er der følgende særlige krav til rangerlederen:
Rangerlederen skal være særligt uddannet personale fra maskindepotet på Otto Busses vej.

Sporene 303 - 307 samt 25 er sikret med en nøgleaflåst afløbssko.


1.5.3.9.1 Betjening af drejeskive

Drejeskiven må kun betjenes af særligt uddannet personale fra maskindepotet på Otto Busses Vej.
Der skal 2 personer til rangering til/fra og på drejeskiven:

  • Rangerleder fra maskindepotet på Otto Busses Vej til betjening af drejeskive
  • Fører af køretøjet (lokomotivfører eller troljefører).

Når drejeskiven ikke anvendes, skal alle afløbssko være lagt på og aflåst med nøgle.
Drejeskiven skal placeres i tilslutning til spor 302.


1.5.4 Rangering med CRAB 1500E

Type 1500E - skinnedrift
Maks. hastighed uden last - 5 km/t
Maks. hastighed ved max belastning - Mindre end 2 km/t
Maks. last - 300 ton

Al rangering sker efter aftale med Askekassen.

CRAB 1500E må maksimalt køre med 4 vogne vest for Otto Busses Vej.

Ved passage af Otto Busses Vej, må der ikke medtages vogne.


1.5.5 Rangering med CRAB 5000E

Type 5000E - skinnedrift
Maks. hastighed uden last - 5 km/t
Maks. hastighed ved max belastning - Mindre end 2 km/t
Maks. last - 500 ton


1.5.5.1 Kort beskrivelse af CRAB 5000E

CRAB 5000E er et batteridrevet rangerkøretøj som bruges ved rangering med jernbanemateriel.
Køretøjet kan være udrustet med automatisk kobling eller manuel kobling.
Der er ligeledes mulighed for tilkobling af bremseluft (max. 5 bar).
Betjening af køretøjet sker fra enten aflukket førerrum eller via fjernbetjeningspanel.


1.5.5.2 Anvendelse

CRAB 5000E må bruges i OBV begrænset til DSB område (Hele OBV`s område undtaget M4 og M6 (Hvor mærket ”Privatejet jernbaneinfrastruktur ender” er opsat), til rangering af forekommende jernbanemateriel.
Der kan sporsættes ud for Gul skydebrohal og ved læssespor før Ottobussesvej eller ved Lyntogshallen.
CRAB 5000E må kun belastes med den i betjeningsvejledningen nævnte belastning eller efter leverandørens anvisning.

CRAB 5000E må passere Otto Busses Vej (mod eller fra lyntogshal) med maks. 2 DD-vogne.
Der skal være indkoblet bremseluft samt gennemført gennemslagsprøve.
Derudover skal der som minimum være indkoblet bremser på bagerste vogn.


1.5.5.3 Daglig ibrugtagning

CRAB 5000 E ibrugtages dagligt efter forskrifter i betjeningsvejledningen.


1.5.5.4 Regler for rangering med CRAB 5000E

Al rangering sker efter aftale med Askekassen.

Rangering fra lukket førerrum:
Efter ibrugtagning køres der på gummihjul til sporsætningsområde hvor der sporsættes.
Rangerleder skal hele tiden orientere sig mod anden rangering samt være i radiokontakt med andre rangerledere i området.

Efter åbning af porte rangeres med forsigtighed mod vogne (max 5km/t).

Kort før der kobles sænkes hastigheden til 2 km/t og der kobles nu med enten automatisk kobling eller manuel kobling.

Der må kun rangeres mod jernbanemateriel som er afbremset jf. SR


Rangering via fjernbetjening:
Ved rangering via fjernbetjening skal rangerlederen placere sig så der skabes overblik over hele det område der skal rangeres i.

Rangerleder skal sikre sig at der til stadighed er forbindelse mellem fjernstyringspulten og selve køretøjet.

Efter åbning af porte rangeres med forsigtighed mod vogne (max 5km/t).

Kort før der kobles sænkes hastigheden til 2 km/t og der kobles nu med enten automatisk kobling eller manuel kobling.


1.5.5.5 Sporsætning

Der må kun sporsættes de steder hvorfra der er asfalterede.

Sporsætningen kontrolleres via kamera og skærm i førerrum eller visuelt.

Når sporsætning er kontrolleret, kan rangering på skinner påbegyndes.


1.5.5.6 Kørsel udenfor sporsætningsområder

Al kørsel mellem sporsætningsområder på almindelig vej foregår kun på gummihjul og fra lukket førerrum.

CRAB 5000E må kun benyttes på den del af arealet hvor DSB er infrastrukturforvaltende myndighed på OBV.
Ved kørsel mellem forskellige sporsætningsområder må der kun køres fra førerrum.
Rangerleder skal udvise særlig agtpågivenhed når der rangeres i områder med øvrig færdsel.


1.5.5.7 Afslutning af CRAB 5000E

CRAB 5000E henstilles efter gældende regler i betjeningsvejledningen eller efter anvisning af leverandøren. Der tilsluttes fremmednet og det kontrolleres at der lades på batterierne.


1.5.5.8 Vedligeholdelse

CRAB 5000E vedligeholdes efter forskrifter i betjeningsvejledningen eller efter anvisninger fra leverandøren.

Der skelnes mellem følgende vedligeholdelse:

  • Daglig vedligeholdelse
  • Ugentlig vedligeholdelse
  • Årlig vedligeholdelse og eftersyn (foretages kun af leverandøren)


1.5.5.9 Fejlmelding

Fejl på køretøjet meldes til Infrastruktur. Har fejlen driftsmæssige konsekvenser meldes nedbrud og Infrastruktur kontaktes.


Følgende afsnit, omhandler rangering med vogne:

1.5.6 Rangering fra vognværkstedet, mod Otto Busses Vej

Rangertrækket skal standse senest en vognlængde før gitterporten, hvorefter rangeringen kan genoptages.

1.5.6.1 Rangering mod vognværkstedet

Rangertrækket skal standse senest en vognlængde før vognværkstedet, hvorefter rangeringen kan genoptages.

1.5.6.1.1 Betjening af port til og fra vognværksted

  • Der trykkes på port-styringen for åbning og lukning af port.
  • Når port ikke er helt oppe, er de 2 røde lamper aktiveret.
  • Når port er helt oppe tænder 2 grønne lamper på hver side af porten.
  • Der er en sikkerhedskreds som bevirker at porten ikke lukker hvis der er personer eller objekter i selve portåbningen.

1.5.6.2 Rangering mod skydebroen, vest for vognværkstedet

Inden rangeringen påbegyndes i spor 1-4, skal det sikres at skydebroen er placeret ud for det spor, der rangeres i.

1.5.6.3 Rangering mod sporstopperen i spor 4 ved vognværkstedet

Ved rangering mod sporstopperen, skal rangertrækket standse senest en vognlængde før, hvorefter rangeringen kan genoptages.



Instruks 10.1

Supplerende regler for rangering på Helgoland

10.1.1 Generelt

Rangering foregår efter Banedanmarks og DSB's gældende regler og bestemmelser, herunder SR, SIN, SIN DSB, ODI, m.m.
På Helgoland er ejerskabet til infrastrukturen delt mellem Banedanmark og DSB.
DSB's infrastruktur omfatter vaskehallen i spor 11, samt depotværksted Helgoland beliggende nord for PU G30 i spor 30. Se sporplan Instruks 10.1.6.


10.1.1.1 Anvendte forkortelser

Dvk: Depotværksted Helgoland
Dvk syd: Depotværksted Helgoland Syd
Dvk nord: Depotværksted Helgoland Nord


10.1.1.2 Gyldighedsområde

Denne instruks gælder for depotværksted Helgoland, beliggende nord for PU G30 i spor 30.
For rangering på DSB's infrastruktur omfattende vaskehallen i spor 11 henvises til Banedanmark SIN-L.


10.1.2. Rangering på Helgoland generelt


10.1.2.1 Hastighed

Højeste tilladte hastighed i DVK syd er 10 km/t, fra spsk. 79 og nordpå dog højest 5 km/t af hensyn til oversigtsforholdene og færdsel langs spor 34.

For rangering ind, ud og i værkstedshallerne gælder endvidere bestemmelserne i Instruks 10.1.3.6


10.1.2.2 Personsikkerhed

Det er ikke tilladt at opholde sig udvendig på materiellet under rangering.


10.1.2.3 Rangering til/fra Dvk fra/til hovedspor, togvejsspor og opstillingsspor

For rangering fra/til spor 30 se Instruks 10.1.4.2
For rangering fra/til øvrige spor:
  • Holdlederen underretter stationsbestyreren om rangeringen.
  • Rangerlederen skal indhente tilladelse til rangeringen hos stationsbestyreren herunder indgå aftaler om udførelse, varighed og evt. afslutningsmelding.

10.1.2.4 Særligt lyssignal ved signal til spor 30

På værkstedet er placeret et særligt lyssignal, på broen til højre for PU G30. Signalet kan vise to vandrette faste hvide lys, (svarende til "forbikørsel forbudt") Signalet tænder, når stationsbestyreren har indstillet signal for tog fra Østerport til spor 30.


10.1.2.5 Kommunikation

Ved rangering anvendes håndholdt radio.


10.1.3 Rangering på Dvk generelt

Rangering overalt på Dvk's område skal ske med særlig forsigtighed især ved passage af forpladser og niveauovergange samt ved værkstedshallerne.


10.1.3.1 Tilladelse til rangering

Tilladelse til rangering på Dvk's område indhentes hos holdlederen.
Når der indhentes rangertilladelse skal rangerleder oplyse:
  • tognr. eller togsætnr.
  • fra hvilket spor der køres
  • til hvilket spor der køres.


10.1.3.2 Flere samtidige rangerbevægelser

Hvor der ikke er sporskifteomstillingsanlæg, må der ikke være flere samtidige rangerbevægelser. Dog kan holdlederen give tilladelse på sporarealet Dvk nord.


10.1.3.3 Togvejseftersyn

Der skal altid foretages direkte togvejseftersyn ved rangering på Dvk for at sikre at rangertogvejen er fri, herunder sikre, at adgangsramperne i sporene 48, 49 og 50, er afbremset og låste, både med deres beslag og fodbremse.


10.1.3.4 Brug af tyfon

Brug af tyfon er forbudt medmindre der foreligger en faresituation. Til afgivelse af lydsignaler anvendes i stedet el-hornet.


10.1.3.5 Rangering til værkstedshal 1 og 2

Ved rangering til hallerne skal rangertrækket bringes til standsning foran porten til det pågældende spor a.h.t. faren for påkørsel af tværgående færdsel i hallerne.

I sydenden af sporerne 41, 42 og 44 er anbragt bevægelige afløbssko foran portene. Når afløbskoene er lagt på, er der samtidig foran disse opstillet SR-signal 16.1.2. »Stop«.

I spor 34 er der opstillet 2 mrk. 17.29 "Stop for el-tog", gældende hhv. for spor 49 og 50, for placering, se sporplan Instruks 10.1.6.


10.1.3.6 Rangering ind, ud og i værkstedshal 1 og 2

Rangering i sporerne 41, 42 og 44 skal ske med stor forsigtighed, højst 1,2 Km/t (vasker-/koblerfart) på grund af løftebukkene, indtil hele togsættet (vognen) er inde i hhv. ude af hallen.
Rangering i sporene 43, 45-50 skal ske med stor forsigtighed, højst 5 Km/t, indtil hele togsættet (vognen) er inde i hhv. ude af hallen.

Rangerlederen skal under kørslen være særlig opmærksom på:
  • personer der færdes i eller ved det spor, der skal befares
  • kabler, luftslanger, værktøj eller andre genstande, placeret i eller i umiddelbar nærhed (ikke profilfri) af sporerne.
  • om kørestrømmen er indkoblet i sporene 41, 42, 43, 44, 47, 48, 49 og 50

Der skal udvises særlig agtpågivenhed ved kørsel i:
  • sporene 41-46 i hal 1, hvor tværgående færdsel kan forekomme overalt i hallen
  • sporene 47 og 50 i hal 2, hvor dels tværgående færdsel kan forekomme, dels trafik langs med sporene til og fra kontorer, lager m.v.
Rangertrækket skal med el-hornet afgive lydsignal »Giv agt« ved ind- og udkørsel.
Spor 41-45 kan ikke benyttes til kørsel til Dvk nordsporene.
Spor 45 og 46 har ikke kørestrøm inde i hallen.


10.1.3.6.1 Porte generelt

Når togsæt sammenkobles i hallerne skal portene i begge ender af sporet være åbne.
Portene skal lukkes så snart rangeringen i sporet er afsluttet.
Togsæt må ikke henstilles i portåbningen med mindre holdlederen har givet tilladelse.


10.1.3.6.2 Porte i spor 41-44 og 47-50

Ved åbning af portene skal rangerlederen være særlig opmærksom på, at personer ikke bevæger sig igennem portåbningen ved ind- eller udkørsel.
Portene lukker automatisk efter 90 sekunder. Portene er forsynet med fotoceller, der forhindrer den automatiske nedlukning ved påvirkning.


10.1.3.7 Hensætning af køretøjer

Hvis afbremsning med hæmsko er påkrævet, skal der altid anvendes dobbelt hæmsko eller to enkelt hæmsko, i begge retninger.
Hæmskoene er placeret udenfor porten i spor 45 syd.

Inde i hallerne i spor 41-46 er det ikke muligt at bruge hæmsko, grundet gulv og løftebukke. I disse tilfælde, benyttes gummiklodser eller trækiler, lavet til formålet.
Der må ikke kobles på togsæt, der er hensat med gummiklodser og/eller trækiler.

Der må ikke benyttes gummiklodser eller trækiler uden for værkstedshallerne.


10.1.3.8 Af- og tilkobling af togsæt

Det er kun tilladt at af- og tilkoble togsæt på lige spor. Begge togsæt skal stå lige, før af- eller tilkoblingen udføres.
Der må ikke sammenkobles togsæt i:
  • spor 47-49 i nordenden
  • spor 50 i såvel syd- som nordenden
På tog med frontdør, skal frontdøren på begge tog, være lukket og låst, ved tilkobling.


10.1.4. Særlige forholdsregler ved rangering på Dvk Syd

Dvk Syd dækker sporene:
  • 30-34
  • 41-53


10.1.4.1 Sporskifteomstillingsanlæg

Anlægget er forsynet med sporskifteomstillingsanlæg. Betjening af sporskifteomstillingsanlægget er beskrevet i Instruks 01.
Se sporplan i Instruks 10.1.6.


10.1.4.2 Rangerarbejdets udførelse


10.1.4.2.1 Procedure for ankommende tog

Ankommende tog i spor 30 skal standse ud for SR-mærke 17.12 »Stop« og afvente rangerleder fra Dvk.
Rangerleder fra Dvk indhenter tilladelse hos stationsbestyreren for viderekørsel.
Herefter rangeres frem til betjeningstanderen i spor 30, der markerer indkørslen til sporskifteomstillingsanlægget i Dvk Syd.
Betjeningsstanderen er forsynet med skiltet »Omstillingsanlæg« og SR-mærke 17.48 »Stop for indstilling af rangerrute«. Derudover er der opsat skiltet »Kontakt holdlederen«.
Når der er indhentet tilladelse fra holdlederen og indstillet rute til kørsel på området, kan rangertrækket køre til bestemmelsessporet.


10.1.4.2.2 Afgangsprocedure for klargjorte tog

Rangerlederen afgiver melding til hhv. stationsbestyreren og togets lokomotivfører, når toget er færdigekspederet og dermed klar til afgang.
Herefter indstiller rangerlederen rute på sporskifteomstillingsanlægget.
Stationsbestyreren giver tilladelse til afgang ved at tænde lysafgangssignalet i det spor toget holder i samt sætte PU-G30 på signal »Kør«


10.1.4.2.3 Rangering i spor 30

Der må ikke uden stationsbestyrerens tilladelse i hvert enkelt tilfælde rangeres eller hensættes vogne eller togsæt i spor 30 mellem SR-mærke 17.12 »Stop« og Pu-signal G 30.


10.1.4.2.4 Rangering i spor 43 og 44 med litra ER

Litra ER må ikke hensættes udenfor i spor 43 og 44 i sydenden, på grund af køreledningens koblingssektion.
Litra ER må på bestilling rangeres ind i hallen spor 43 og 44, efter vagthavende teamkoordinator har sikret at kørestrømmen i hallen spor 43 og 44 er indkoblet.


10.1.5 Særlige forholdsregler ved rangering på Dvk Nord

Dvk Nord dækker sporene:

  • 34
  • 37 - 39
  • 56 - 58


10.1.5.1 Sporskifteomstillingsanlæg

Området er ikke forsynet med sporskifteomstillingsanlæg.


10.1.5.2 Rangerarbejdets udførelse


10.1.5.2.1 Niveauovergang spor 34

Togsæt eller vogne der hensættes i spor 34 må ikke spærre niveauovergangene.


10.1.5.2.2 Kørsel i spor 34

Kørsel i spor 34 fra spsk. 79 til alle spor i nordenden af værkstedet og omvendt skal ske med højst 5 Km/t, a.h.t oversigtsforholdene og tværgående færdsel over niveauovergangene (3 stk.).


10.1.6 DSB's og Banedanmarks Sporarealer i Helgoland

DSB's område er afgrænset ved mærkerne "Privatejet jernbaneinfrastruktur begynder/ender", se Instruks 02.


Instruks 11.3

Supplerende rangerinstruks for Klargøringscenter Kastrup (Kac)

11.3.1 Generelt

Rangering foregår efter Banedanmarks og DSB's gældende regler og bestemmelser, herunder SR, SIN, SIN DSB, ODI, m.m.


11.3.1.1 Gyldighedsområde

Denne instruks gælder for Klargøringscenter Kastrup, og omfatter også betjening af sporskifteomstillingsanlægget.
Ved rangering fra spor 31, 32, 33, 34, 35 og 36 mod Klargøringscenter Kastrup, er grænsen SR-mærke nr. 17.17 »Endepunkt for rangering for signal«.
Ved rangering fra Klargøringscenter Kastrup mod spor 31, 32, 33, 34, 35 og 36 er grænsen dværgsignalerne nr. 312, 322, 332, 342, 352 og 362.


DSB's og Banedanmarks Sporarealer i Klargøringscenter Kastrup (Kac)

DSB's område er afgrænset ved mærkerne "Privatejet jernbaneinfrastruktur begynder/ender" (se instruks 02).




11.3.1.2 Ankommende tog

Ankommende tog overleveres fra lokomotivfører til rangerleder ved SR-mærke nr. 17.17 »Endepunkt for rangering for signal« i spor 31.
Afvigelser herfra aftales mellem stationsbestyreren Kastrup, og holdlederen i klargøringscenter Kastrup.
Kun personale som er instrueret i betjening af sporskifteomstillingsanlægget i Kac, samt er lokalkendt, må køre forbi SR-mærke 17.17.


11.3.1.3 Afgående tog

Afgående tog overleveres fra rangerleder til lokomotivfører i spor 33.
Afvigelser herfra aftales mellem stationsbestyreren Kastrup, og lokomotivføreren i klargøringscenter Kastrup.


11.3.2 Rangering generelt

Rangertrækket skal med el-hornet afgive lydsignal »Giv agt« ved rangering til/fra vaske-, klargørings- og reparationshallen.
Al rangering skal foregå med lukkede indstigningsdøre.
I klargørings- og reparationshal, må der ikke rangeres med El-togsæt.
El-varme på lokomotivtrukne tog skal være udkoblet og varmenøglen afleveret til rangerleder, så længe der rangeres i hallerne.


11.3.2.1 Hastighed

Rangerhastigheden er maks. 25 km/t.
Der kan lokalt være angivet lavere hastigheder.
Rangerhastigheden er jf. nedenstående skema:
Områder Hastighed
Vaskehal Se afsnit 11.3.10
Klargørings- og reparationshallen Max. 5 km/t
"Sibirien" spor 49-54 Max. 10 km/t


11.3.2.2 Rangering i spor 43 og 44

Ved rangering i spor 43 og 44 skal førere af cateringsvogne og andre køretøjer advares med el-hornet ved at afgive lydsignal »Giv agt«.
Rangerlederen må ikke påbegynde eller fortsætte rangeringen, hvis ikke cateringsvogne og andre køretøjer holder stille inden for de gule afmærkninger.


11.3.2.3 Spor uden køreledninger

Spor 40 er uden køreledning.
I klargøringscenter Kastrup er det alene SR-mærke nr. 17.31 og 17.32 »Stop for el-tog« som informerer om spor uden køreledning.


11.3.3 Personsikkerhed

Det er ikke tilladt at opholde sig udvendig på materiellet under rangering.


11.3.4 Omstillinganlæg

Området er udstyret med sporskifteomstillingsanlæg.


11.3.5 Kørsel ind/ ud af klargørings- og rep. hal spor 40-41-42

Port åbnes på betjeningssted.
Der er et portsignal på hver side af portene.
Indkørsel hhv. udkørsel må først foregå ved grønt lys i portsignal.

Portsignalet kan vise følgende:
  • Fast rødt lys: Porten er lukket og sikret.
  • Fast grønt lys: Porten er åben og sikret.
  • Orange lys: Port sikret i ½ åben stilling til brug for catering.

Der afgives lydsignal "giv agt" jf. SR med EL-hornet.

Litra MF:
Såfremt det er muligt jf. ODI må A motorer kun anvendes ved ind- hhv. udkørsel.

Litra MG:
Såfremt det er muligt jf. ODI skal ind/ud kørsel foregå på følgende måder:

Indkørsel:

  • 1 togsæt skal foregå med de 2 bagerste motorer indkoblet
  • 2 togsæt skal foregå med 4 bagerste motorer indkoblet

Udkørsel:

  • 1 togsæt skal foregå med de 2 forreste motorer indkoblet
  • 2 togsæt skal foregå med de 4 forreste motorer indkoblet.

11.3.5.1 Tagadgangsanlæg i klargørings- og rep. spor 40-41-42

For at synliggøre brug af tagadgang i spor 40-41 og 42 er der foran portene opsat advarselslamper som viser hvornår en sektor er i brug:
  • Hvis alle lamper lyser grønt, er alle sektorer frie og sporet kan befares efter gældende regler.
  • Hvis en advarselslampe lyser rødt, er den pågældende sektor i brug og må derfor ikke befares.
  • Hvis en sektor midt i sporet er aktiv, må der kun rangeres frem til den aktive sektor, herefter stoppes togsættet og hensættes efter gældende regler i ODI.


11.3.5.2 Luftbælge i portåbningen spor 41 og 42

Indledning og beskrivelse af luftbælgeanlægget monteret i spor 41 og 42 (Kastrup enden)

Som følge af tog i portåbningen er det ikke muligt at sænke porten og derved lukke af for varmetab med videre. Der skulle findes en brugbar løsning, så porten kunne være åben samtidigt med, at der ikke skete varmetab eller opstod træk, som følge af en åbenstående port. Løsningen er, at hver port fik installeret luftbælge der er delt op i 3 separate tætninger: i toppen, i siderne, og under toget.

Luftbælgene, der slutter tæt, har en kerne af skum, der er trukket sammen af vakuum, og dette vakuum løsnes ved brug og gør at luftbælgene slutter tæt til materiellet, uanset litra, – dette gør at der ikke skal anvendes luft til konstant at puste luftbælgene op, som det eks. ses andre steder.

De er energibesparende og giver beskyttelse mod vejrpåvirkninger, såsom vind, træk og kulde. Overfladen på luftbælgene består af et vind- og vandafvisende stof.

Der vil være en stander på hver side af begge spor, hvor alle 3 tætninger styres via en betjeningsboks.



11.3.5.2.1 Aftagning af luftbælge før start af rangering i spor 41/42 (Kastrup enden)

På betjeningsboksen trykkes på tast ”Åben”.
Herefter vil luften suges ud af luftbælgene og de vil trækkes tilbage fra toget.
Nederste luftbælg under toget trækkes tilbage i eget magasin.
Kontroller at alle luftbælge er trukket tilbage før start af rangering.



11.3.5.2.2 Påsætning af luftbælge efter endt rangering i spor 41/42 (Kastrup enden)

På betjeningsboksen trykkes på tast ”Lukket”.

Herefter vil der åbnes for luft til luftbælgene, de vil pustes op og bevæge sig ind mod togets profil. Når luftbælgene når profilen af toget stopper de automatisk og lukker herved tæt omkring toget. Vær opmærksom på nederste luftbælg kører ud af egen stander og ind under toget. Denne er styret af laser, hvis der er forhindring i vejen, kører nederste luftbælg ikke ud automatisk.

Vær opmærksom på at alle luftbælge slutter tæt efter påsætning.



11.3.5.2.3 Anlægget i nøddrift

Hvis det konstateres at anlægget er uden strøm, skal følgende procedure følges.

Ved at trække i det røde håndtag åbnes for nøddrift uden strøm.

Åbning eller lukning af luftbælge sker nu ved at trække i de kæder der er monteret ved håndtagene.

Når luftbælgene er gået tilbage/gået på, afsluttes nøddriften ved at trække i det grønne håndtag.




11.3.6 Kommunikation

Til kontakt med stationsbestyreren anvendes GSM-R radio.
Til kontakt mellem rangerleder og holdleder anvendes Motorola GP 340, Atlantis Type 8705 samt TP 9000EX.


11.3.6.1 Radiokanaler

Kanal på bærbar Anvendelse
1 Kontakt mellem rangerleder og holdleder
2 Intern kommunikation


11.3.7 Rangering med ER togsæt

Inden rangering i strømløst område, skal strømaftagere sænkes. HSPO udkobles jf. ER Betjeningsvejledning afsnit 2.1.3 og driftomskifter (DOS) sættes i stilling "Spærret", jf. ER Betjeningsvejledning afsnit 4.2.3.1.


11.3.8 Hensætning af køretøjer

Køretøjer hensættes efter gældende regler i SR.
Togsæt henstilles jf. ODI.
Hvor det er muligt skal fremmedforsyning tilkobles.


11.3.9 Dørlukning på togsæt

Dørlukningsproceduren skal foregå således:
  • Kald ud i toget via højttalersystemet »dørene lukkes«.
  • Kontrollér visuelt gennem førerrummets sidevindue i cateringssiden, at der ikke foregår arbejde ved toget.
  • Når der ikke foregår arbejde ved toget, lukkes de udvendige døre via LTT "Dørlukning" i førerbord.

11.3.10 Togvask

Vaskehallen er placeret i spor 31.
Umiddelbart foran vaskehallen er der opstillet:
  • SR-mærke nr. 17.17. »Endepunkt for rangering for signal«
  • Betjeningspanel for vaskeanlæg
  • Orange lampe for 25kV, betydning: Kørestrøms anlægget er indkoblet
  • Portsignal, betydning: Grøn vaskehal fri - Rød vaskehal optaget

Toget fremføres til betjeningspanelet for vaskeanlægget.


Når vasketype er valgt, vil porten åbne og portsignalet vil lyse grønt.
Herefter må toget fremføres i driftart »vask« svarende til 1,2 km/t.

Efter vaskehallen er der opstillet:

  • "Stop and go lys", der viser status på frontvask


Når hele toget har passeret udkørselsporten, må toget fremføres med maks. 25 km/t.


Vask af Litra MG:

  • Vælg vaskeprogram for IC4 (se foto)
  • Stands foran ABI anlæg
  • Sæt HAV i vask og kør langsomt frem i vaskefart
  • Grønt fast lys - der vaskes i vaskefart
  • Grønt blinkende lys - forbered toget til standsning, for vask af front
  • Rødt fast lys - stands toget og fronten vaskes
  • Grønt fast lys - frontvask er afsluttet, der genoptages vask, sæt HAV i vask

Ved dobbelt traktion standses ved første og sidste "Stop and go lys" for vask af fronter i begge ender.

Efter endt vask rangeres til aftalt opstillingsspor.


Vask af Litra MF hhv. ER:

Orange lampe for 25kV skal lyse hvis litra ER indgår i oprangeringen af tog der skal befare vaskehallen.

  • Vælg vaskeprogram for IC3 / IR4 (se foto)
  • Stands foran ABI anlæg
  • Sæt HAV i vask og kør langsomt frem i vaskefart
  • Grønt fast lys - der vaskes i vaskefart
Efter endt vask rangeres til aftalt opstillingsspor.



11.3.10.1 Togvask gennemkørsel

Nedenunder betjeningspanelet for vaskeanlægget, er der mulighed for at vælge "Gennemkørsel".

Hvis »Gennemkørsel« vælges, åbner indkørselsport og udkørselsport på samme tid og toget må fremføres med maks. 5 km/t, når begge porte er åbne.

Nedenstående gældende for el-tog:

Normal drift:
Der er 25 kV i køreledningen.

  • Lys i orange lampe på mast (25 kV i køreledning).
  • Mærke "El. tog stop" ikke drejet ud.
  • Normal rangering gennem vaskeanlæg efter gældende regler.
Ikke normal drift:
Der er ikke 25 kV i køreledningen.
  • Ingen lys i lampe for 25 kV.
  • Mærke "El. tog stop" drejet ud.
  • Ingen gennemkørsel med el-tog gennem vaskeanlæg.
Nøddrift:
Der er 25 kV i køreledningen, men der mangler lys i den orange lampe.
  • Lys i orange lampe ved vaskeanlæg lyser ikke.
  • Mærke "El. tog stop" ikke drejet ud.
  • Der konstateres 25 kV på køreledning ved kontrolskab for 25 kV anlæg i vaskehallens kontrolrum.
  • Der må rangeres gennem vaskeanlæg.




11.3.11 Sporskifteomstillingsanlæg generelt

Området er opdelt i 7 sporskiftegrupper. Sporskiftegrupperne kan bestå af et eller flere sporskifter.
Sporskifterne er »Sikret mod utidig omstilling« (SMUTO), når der er valgt en rute.
Ved indgangen til hvert sporskiftegruppe er der placeret et betjeningspanel for hele sporskiftegruppen, med SR-mærke nr. 17.48 »Stands for indstilling af rangerrute«.


11.3.11.1 Betjening

Sporskifteomstillingsanlæg må kun betjenes af personale, der er instrueret i betjeningen.


11.3.11.2 Sporskifteomstillingsanlæggets udstyr

  • Betjeningsstandere med betjeningspaneler, hvorfra rangerruter kan indstilles og kontrol af rangerruter kan foretages.
  • Sporskiftesignaler, der viser sporskiftets stilling og status og hvorfra sporskiftet kan sættes til stedbetjening og omstilles.
  • Alle sporskiftesignaler i Klargøringscenter Kastrup har brandgul farve.
  • Diverse SR-mærker og andre mærker.

11.3.11.3 Betjeningspanel - normalstilling

Inden sporskifteomstillingsanlægget betjenes, skal det kontrolleres om sporskifteomstillingsanlægget er klar til betjening.
Sporskifteomstillingsanlægget er klar til betjening, når alle lamper i betjeningspanelet er slukket. Der kan da indstilles en rangerrute.
Hvis anlægget ikke er klar, vil anlægget være optaget eller fejlramt.


11.3.11.3.1 Betjeningspanel - Lampen »Optaget/Fejl«

Hvis der er fast rødt lys i lampen »Optaget/Fejl« er sporskifteomstillingsanlægget indstillet til en rangerrute fra en af de øvrige rangerstandere.
Hvis der er blinkende rødt lys i lampen »Optaget/Fejl« er sporskifteomstillingsanlægget fejlramt, og det ikke tilladt at indstille en rangerrute.
Holdlederen i klargøringscenteret skal straks underrettes om fejl og standernummer.
Der må ikke køres i rangerområdet før sporskifteomstillingsanlægget er efterset af holdlederen.
Hvis der fra den pågældende rangerstander allerede er indstillet en rangerrute i det pågældende rangerområde, er der fast gult lys i en af rutevalgslamperne og fast hvidt lys i lampetryktasten »Accepter«.
Hvis der ikke befinder sig rangertræk på området, skal rangerruten annulleres. Derefter kan der vælges en ny rangerrute.
OBS: Rangerruten kan kun annulleres fra den betjeningsstander, den er indstillet fra (fast gult lys i rutevalgsknappen og fast hvidt lys i lampetryktasten »Accepter«).


11.3.11.3.3 Betjeningspanel - Rangerruten klar

Rangerruten er klar og rangeringen kan påbegyndes, når:
  • Lampen »Optaget/Fejl« ikke lyser rødt.
  • Der er fast gult lys i rutevalgsknappen for det pågældende spornummer.
  • Der er fast hvidt lys i lampetryktasten »Accepter«.
  • Sporskiftesignalerne viser fast gult lys, og står i den korrekte stilling for den påtænkte kørsel.

11.3.11.3.4 Betjeningspanel - Opløsning af rangerrute

Rangerruten opløses automatisk, når rangertrækket har gennemkørt rangerruten og hermed afsluttet rangeringen.
Hvis der stadig er rødt lys i lampen »Optaget/Fejl« når rangeringen er afsluttet, kontaktes holdlederen i klargøringscenteret.


11.3.11.3.5 Betjeningspanel - Annullering af rangerrute

Hvis en indstillet rangerrute ikke skal anvendes, kan rangerruten annulleres, hvis der er fast gult lys i rutevalgsknappen og fast hvidt lys i lampetryktasten »Accepter«.
Annulleringen sker ved at trykke på knappen »Annuller«.
Annulleringen kan kun ske fra det betjeningspanel, hvorfra rangerruten er indstillet, og kun hvis sporet er frit.
Annulleringen er sket når betjeningspanelet viser normalstilling - alle lamper er slukket.


11.3.11.3.6 Betjeningspanel - Valg af rangerrute, uden at rangerruten bliver indstillet.

Hvis det ikke er muligt at vælge en rangerrute til det pågældende spornummer, kontaktes holdlederen i klargøringscenteret.


11.3.11.4 Forholdsordre ved forbikørsel af betjeningspanel uden indstilling af rangerrute.

Hvis der køres forbi SR-mærke nr. 17.48. »Stands for indstilling af rangerrute«, uden at der er indstillet en rangerrute, vil samtlige sporskiftesignaler i den pågældende sporskiftegruppe vise »sporskifter ude af kontrol« (blinkende lamper).
Alle tog i det pågældende område skal straks standse og holdleder Kac kontaktes.
Alle fejl bliver logget og der udfærdiges en DIS Rapport.


11.3.11.5 Sporskiftesignaler

Sporskiftesignalerne i forbindelse med sporskifteomstillingsanlægget har følgende visninger med tilhørende betydning:

SPORSKIFTESIGNALER

Visning Betydning
Blink Sporskiftet er under omstilling. Sporskifter er uden kontrol. Et rangertræk er kørt ind i området uden valg af rute (alle i området blinker).
Alle rangertræk i området skal stoppe
Fast lys Sporskiftet er fastlagt i en rangerrute, og har kontrol i den viste stilling Sporskiftet er i normalstilling

11.3.11.6 Uregelmæssigheder

Holdlederen i klargøringscenteret kan tillade kørsel i et rangerområde, hvor indstilling af rangerruter ikke er muligt.
Sporskifter skal have pålagt låsebolte, før de må befares, jf. SR § 34 stk. 1.4.6.


11.3.12 Rangering med CRAB 5000E

Type 5000E - skinnedrift
Maks. hastighed uden last - 5 km/t
Maks. hastighed ved max belastning - Mindre end 2 km/t
Maks. last - 900 ton


11.3.12.1 Kort beskrivelse af CRAB 5000E

CRAB 5000E er et batteridrevet rangerkøretøj som bruges ved rangering med jernbanemateriel.
Køretøjet kan være udrustet med automatisk kobling eller manuel kobling.
Der er ligeledes mulighed for tilkobling af bremseluft (max. 5 bar).
Betjening af køretøjet sker fra enten aflukket førerrum eller via fjernbetjeningspanel.


11.3.12.2 Anvendelse

CRAB 5000E må bruges i KAC begrænset til DSB område (DV-signal 312-362) til rangering af forekommende jernbanemateriel. Der kan sporsættes i både Kastrup og Dragør enderne uden for spor 41 og 42.

I spor 40 kan der kun sporsættes foran porten til værkstedshallen.

Sporsætningsarealer er markeret med gule striber foran alle spor hvor der kan sporsættes.

CRAB 5000E må kun belastes med den i betjeningsvejledningen nævnte belastning eller efter leverandørens anvisning.


11.3.12.3 Daglig ibrugtagning

CRAB 5000 E ibrugtages dagligt efter forskrifter i betjeningsvejledningen.


11.3.12.4 Regler for rangering med CRAB 5000E

Al rangering sker efter aftale med holdleder.

Der må kun rangeres mod jernbanemateriel som er afbremset jf. SR

Der må kun rangeres med vogne som er tilkoblet bremseluft.


Rangering fra lukket førerrum:
Efter ibrugtagning køres der på gummihjul til sporsætningsområde hvor der sporsættes.
Rangerleder skal hele tiden orientere sig mod anden rangering samt være i radiokontakt med andre rangerledere i området.

Efter åbning af porte rangeres med forsigtighed mod vogne (max 5km/t).

Kort før der kobles sænkes hastigheden til 2 km/t og der kobles nu med enten automatisk kobling eller manuel kobling.


Rangering via fjernbetjening:
Ved rangering via fjernbetjening skal rangerlederen placere sig så der skabes overblik over hele det område der skal rangeres i.
Rangerleder skal sikre sig at der til stadighed er forbindelse mellem fjernstyringspulten og selve køretøjet.

Efter ibrugtagning køres der på gummihjul til sporsætningsområde hvor der sporsættes. Rangerleder skal hele tiden orienter sig mod anden rangering samt være i radiokontakt med andre rangerledere i området.

Efter åbning af porte rangeres med forsigtighed mod vogne (max 5km/t).

Kort før der kobles sænkes hastigheden til 2 km/t og der kobles nu med enten automatisk kobling eller manuel kobling.


11.3.12.5 Sporsætning

Der må kun sporsættes i de områder der er markeret med gule striber foran spor 40, 41 og 42.

Sporsætningen kontrolleres via kamera og skærm i førerrum eller visuelt hvis der bruges fjernbetjening.

Når sporsætning er kontrolleret, kan rangering på skinner påbegyndes.


11.3.12.6 Kørsel udenfor sporsætningsområder

Al kørsel mellem sporsætningsområder på almindelig vej foregår kun på gummihjul og fra lukket førerrum.

CRAB 5000E må kun benyttes på den del af arealet hvor DSB er infrastrukturforvaltende myndighed i KAC. Ved kørsel mellem forskellige sporsætningsområder må der kun køres fra førerrum. Rangerleder skal udvise særlig agtpågivenhed når der rangeres i områder med øvrig færdsel.

Ved skinnekørsel i spor 41 og 42 kan der ligeledes køres mellem forskellige sporsætningsområder, her kan der, under udvisning af særlig agtpågivenhed, rangeres med fjernbetjening.


11.3.12.7 Afslutning af CRAB 5000E

CRAB 5000E henstilles efter gældende regler i betjeningsvejledningen eller efter anvisning af leverandøren. Der tilsluttes fremmednet og det kontrolleres at der lades på batterierne.


11.3.12.8 Vedligeholdelse

CRAB 5000E vedligeholdes efter forskrifter i betjeningsvejledningen eller efter anvisninger fra leverandøren.

Der skelnes mellem følgende vedligeholdelse:

  • Daglig vedligeholdelse
  • Ugentlig vedligeholdelse
  • Årlig vedligeholdelse og eftersyn (foretages kun af leverandøren)

11.3.12.9 Fejlmelding

Fejl på køretøjet meldes til holdleder.

Har fejlen driftsmæssige konsekvenser meldes nedbrud og leverandøren kontaktes.


Instruks 23.1

Supplerende regler for rangering i Fredericia på DSB's sporarealer

23.1.1 Generelt

Rangering foregår efter Banedanmarks og DSB's gældende regler og bestemmelser, herunder SR, SIN, SIN DSB m.m.
DSB personale følger ODI for DSB materiel.
Ejerskabet til infrastrukturen er delt mellem Banedanmark og DSB.
DB Cargo lejer en del af området.

Værkstedshaller må kun befares af personale, der har gennemgået de nødvendige instruktioner og skrevet under på det.


23.1.2 Gyldighedsområde

Denne instruks gælder DSB’s sporarealer omkring vedligeholdelses værksted i Fredericia. Endvidere beskriver instruksen forhold omkring opkald til DSB’s ansvarshavende for P-risten.


DSB's og Banedanmarks Sporarealer i Fredericia

DSB's område er afgrænset ved mærkerne "Privatejet jernbaneinfrastruktur begynder/ender" (se instruks 02).




23.1.3 Sporskifter, forhold

I området er der følgende typer sporskifter:

  • Sporskifteomstillingsanlæg.
  • Manuelt betjente spor 400 N (sporskifte 311A).
  • Manuelt betjente spor ved vognværkstedet 300-301-310 (sporskifte R7-R10-R11-R12).


23.1.3.1 Sporskifteomstillingsanlæg

Der henvises til Instruks 01 og SIN-L Instruks 23.1


23.1.4 Rangerbevægelse

Inden man påbegynder en rangerbevægelse i området, skal den aftales med vagthavende i P-risten på tlf. 24 68 81 53, områdenummer 62000 - holdnummer 00 eller radiokanal C24.


23.1.4.1 Rangering, hastighed

Højst tilladte hastighed under rangering er 10 km/t på rangerområdet.

Højst tilladte hastighed er 5 km/t. og rangerlederen skal udvise størst mulig agtpågivenhed, når rangeringen forgår:

  • Med hele eller dele af rangertrækket inde i værkstedet, vaskeanlægget og vognværkstedet.
  • Med transport af bogier, godsvogne
  • I tilfælde hvor der ikke kan samles gennemgående bremseledning til trækkraftenheden
  • Ved rangering med håndsignaler

23.1.4.2 Personsikkerhed

Det er ikke tilladt at opholde sig udvendigt på materiellet under rangering i hele området pga. indskrænket fritrumsprofil flere steder på området.


23.1.5 Rangering til/fra spor i værkstedshallen

Inden kørsel til spor i værkstedshal skal der, hvis køretøjet er parkeret, ske en rundgang af materiellet. Eventuelle anlagte hæmsko fjernes.
  • Inden kørsel igangsættes skal det sikres, at køretøjets indkoblede bremser kan bremse og løse.
  • Der skal, så vidt det er muligt, afgives signal "giv agt" med el-horn inden kørsel.
Kør frem for betjening af port, enten ved betjeningsstander eller foran port.


23.1.5.1 Betjening af port

Åbning af port:
På betjeningsboks til højre for porten trykkes på knappen ”op” (evt. NØDSTOP trækkes ud hvis dette er aktiveret – bruges som lås).

Når porten er helt oppe, aktiveres NØDSTOP for at sikre at porten ikke utilsigtet kører ned mellem sammenkoblede køretøjer.

Lukning af port:
På betjeningsboks til højre for porten trykkes på knappen ”ned” (evt. NØDSTOP trækkes ud hvis dette er aktiveret – bruges som lås).

Bemærk:
Der sidder nødstop både inden- og udenfor, ved alle porte. Når værkstedet ikke er bemandet, vil alle indvendige NØDSTOP være aktiveret og værkstedet er aflåst.

Betjeningsboks for port:



Portsignal:
Port lukket eller ikke i endestilling, portsignal viser rødt:



Port åben og i endestilling, portsignal viser grønt:



23.1.6 Indkørselsprocedure for lokomotiver og Køf

  • Tryk for åbning af port.
  • Kontroller port er helt åben, portsignal er skiftet fra rød til grøn og aktiver nødstop.
  • Kontroller at alle udsugningshætter er hævet til øverste position.
  • Køretøjet skal standse på anvist sted.
  • Port lukkes efter endt rangering.

Ved besat spor, må der ikke køres mod pufferne, medmindre der er aftalt kobling.


23.1.6.1 Tagadgangsanlæg spor 2-3

  • Lampe på gangbroen blinker med orange lys, så længe der ikke er kørt langt nok frem.
  • Når lampen på gangbroen viser fast rødt lys, skal der standses.




23.1.6.2 Parkering af køretøjer i værkstedshal/ værkstedsspor

Litra og sporbenyttelse:

Litra Sporbenyttelse
Litra Eg Må placeres i og befare alle spor
Br 185 Må placeres i og befare alle spor
Litra Mz Må placeres i og befare alle spor
Litra Me Må placeres i og befare alle spor
Litra My/Mx Må placeres i og befare alle spor
Litra Mk Pga. af profilforhold, kun spor 7. Benyttelse af andre spor skal aftales med værkstedsleder
Litra Køf Må placeres i alle spor


Øvrige køretøjer, gods-passagervogne:

Kørsel med øvrige køretøjer, gods-passagervogne, køretøjer der er beskadiget eller ikke RIV/UIC mærket må kun ske når ind/ udkørsel fra værkstedsspor ledsages af en person der overvåger profilforhold.


23.1.6.3 Parkering, værksted, nord og syd for værkstedshal

Alle køretøjer skal ved parkering sikres mod at komme utilsigtet i bevægelse ved anlægning af køretøjets parkeringsbremse.
Er køretøjet ikke udrustet med en parkeringsbremse eller parkeringsbremsen er defekt skal køretøjet sikres med 2 stk. hæmsko, -en for hver køreretning.
Placering af hæmsko fremgår af det enkelte køretøjs driftsinstruks.


23.1.7 Udkørselsprocedure for lokomotiver og Køf

Inden udkørsel fra værkstedshal/ værkstedsspor skal der ske en rundgang af materiellet. Eventuelle anlagte hæmsko fjernes.

Inden kørsel igangsættes skal sikres, at køretøjets indkoblede bremser kan bremse og løse.
  • Tryk for åbning af port.
  • Kontroller port er helt åben, portsignal er skiftet fra rød til grøn og aktiver nødstop.
  • Kontroller at alle udsugningshætter er hævet til øverste position.
  • Der skal, så vidt det er muligt, afgives signal "giv agt" med el-horn inden kørsel.
  • Port lukkes efter endt rangering.

Instruks 23.7

Supplerende regler for rangering i Århus på DSB's sporarealer

23.7.1 Generelt

Rangering foregår efter Banedanmarks og DSB's gældende regler og bestemmelser, herunder SR, SIN, SIN DSB, ODI, m.m.
Ejerskabet til infrastrukturen er delt mellem Banedanmark og DSB.


23.7.1.1 Gyldighedsområde

Denne instruks gælder DSB's sporarealer på Århus station, bl.a. »havnebanen«, områderne omkring MR-værkstedet og IC3/IC4- værkstedet, 300-sporgruppen samt området ved Østre Mølleeng (ØM).
Desuden beskriver instruksen forhold omkring opkald til DSB's ansvarshavende for P-risten, gældende på Banedanmarks sporareal i 400-sporgruppen (rangerbanegården), når der skal rangeres mellem spor 401, 402, 403 og 404 og vendespor 900.


DSB's og Banedanmarks Sporarealer i Aarhus

DSB's område er afgrænset ved mærkerne "Privatejet jernbaneinfrastruktur begynder/ender" (se instruks 02).



23.7.2 Sporskifter, forhold

I området er der følgende typer sporskifter:

  • Manuelt betjente.
  • Sporskifteomstillingsanlæg.


23.7.2.1 Sporskifteomstillingsanlæg

Sporskifteomstillingsanlæggene er inddelt i zoner, som fremgår af oversigtstegningen.


23.7.3 Rangering, hastighed

Rangerhastigheden er maks. 25 km/t. Der kan lokalt være angivet lavere hastigheder.
Rangerhastigheden er jf. nedenstående skema:
Spornummer hhv. områder Hastighed
Fra spor 802-803 til hele værkstedsområdet Maks. 15 km/t
Fra spor 803 til 300 gruppen kun ved test af IC3 hhv. IC4 Maks. 25 km/t
Når toget er helt eller delvis inde i alle værkstederne Maks. 5 km/t
Ind- og udkørsel på UF bænk Maks. 3 km/t
Spulehal Maks. 5 km/t
Øster Mølleeng (ØM) Maks. 15 Km/t
MR-værkstedet Maks. 5 Km/t
Vaskehal og forsyning Maks. 5 km/t


23.7.3.1 Kontakt inden rangering på området

I spor 600 og spor 700 skal rangertrækket standse før mærke SR- mærke nr. 17.17 »Endepunkt for rangering for signal«.
Inden rangering påbegyndes fra SR-mærke nr. 17.17 »Endepunkt for rangering for signal«, eller på området nævnt i pkt. 23.7.1.1, skal rangerleder kontakte DSB's ansvarshavende for P-risten for aftale om rangering på:

  • Områdenummer 64000 og hold nr. 00
  • Ved uvirksom radio på telefonnr. 33531670.

23.7.3.2 Sporbenyttelse til og fra IC3/IC4 værksted samt UF bænk

  • Ved kørsel til IC3/IC4 værksted samt UF bænk benyttes primært spor 802, hvis andet ikke er aftalt med Ansvarshavende for P-risten.
  • Ved kørsel fra IC3/IC4 værksted samt UF bænk benyttes primært spor 803, hvis andet ikke er aftalt med Ansvarshavende for P-risten.


23.7.3.3 UF bænk

  • Ved indkørsel sikres det at porten er kørt helt op.
  • Porten lukker automatisk efter 3 min.
  • Ved udkørsel sikres det at porten er kørt helt op.
  • Porten lukker automatisk efter 3 min.
  • Inden indkørsel påbegyndes skal indkørselsblanket udfyldes med relevante punkter.
  • Indkørselsblanket ligges i dueslag ved kontor.

23.7.4 Rangering ind/ud af IC3/IC4 værkstedet

Generelt:
  • For IC3: Kontakt IC3 Vagthavende på telefon 24683167.
  • For IC4: Kontakt IC4 Vagthavende på telefon 24683168.
  • Inden indkørsel påbegyndes skal indkørselsblanket udfyldes med relevante punkter.
  • Efter indkørsel afleveres udfyldt indkørselsblanket hos den vagthavende for det respektive litra.
  • Inden rangering ud af værkstedet, sikres det at "udkørselssignal" lyser grønt.
  • Rangertrækket skal med el-hornet afgive lydsignal »Giv agt« ved rangering til/fra hallerne.
  • Rangering i værkstederne skal ske med yderste forsigtighed.
  • Al rangering skal foregå med lukkede indstigningsdøre.

Litra MF:

Nedenstående gælder kun på værkstedsområde og der dispenseres hermed fra
ODI MF instruks 1.1 "Materieloplysninger", pkt. G "Belastning af traktionsanlæg".
  • Ved indkørsel fra værksted må kun bagerste A-motor anvendes.
  • Ved udkørsel fra værksted må kun forreste A-motor anvendes.

Litra MG:
  • Indkørsel skal foregå med de to bagerste motorer indkoblet.
  • Udkørsel skal foregå med de to forreste motorer indkoblet.

Kontrol før indkørsel til spor 1-11:
  • Grønt lys: indkørsel tilladt
  • Betingelser for "Grønt lys": afløbssko, port, bomme, løftebukke og røggas udsugning skal være i rette stilling
  • Rødt lys: En eller flere af de ovennævnte betingelser for "Grønt lys" er ikke opfyldt
  • Hvis ovennævnte betingelser for "Grønt lys" er opfyldt, men stadig "Rødt lys", kontakt Vagthavende for IC4

Kontrol før indkørsel til spor 13-21:

  • Grønt lys: indkørsel tilladt
  • Betingelser for "Grønt lys": afløbssko fri
  • Rødt lys: ovennævnte betingelse for "Grønt lys" er ikke opfyldt.
  • Hvis ovennævnte betingelse er opfyldt, men stadig "Rødt lys", kontakt Vagthavende for IC3

Porten skal være åben og det skal visuelt kontrolleres ved ind hhv. udkørsel.


23.7.4.1 Rangering mellem 300-sporgruppen og spor 407

Inden dværgsignal D471 i spor 407 passeres i østlig retning mod området ved 300-sporgruppen, skal rangerlederen kontakte stationsbestyreren for aftale af rangeringen.

Inden dværgsignal D472 i spor 407 passeres i vestlig retning, skal rangerlederen kontakte stationsbestyreren for aftale af rangeringen.


300 gruppen i tidsrummet 22:00 - 06:00 er der følgende begrænsninger:

  • IC3 må befare området med 1 motor indkoblet
  • IC4 må ikke befare området med indkoblede motor


23.7.4.2 Rangering ind/ud af MR-værkstedet

Fra øst (spsk. K4)

Inden rangering ind i MR værkstedet påbegyndes, skal rangerlederen ved betjeningsstanderen for sporskifteomstillingsanlægget øst for spsk. K4:

  • På betjeningspanelet for portåbning til MR-værkstedet åbne porten.
  • Når signalanlægget på MR-værkstedet viser fast grønt lys, betjene sporskifteomstillingsanlægget og vælge rangerrute ind i MR-værkstedet.
Hvis der køres forbi betjeningsstanderen for sporskifteomstillingsanlægget uden der er valgt rangerrute, vil porten til MR-værkstedet automatisk åbne, og signalanlægget på MR- værkstedet vil vise blinkende rødt lys. Videre forholdsregler fremgår af Instruks 01.

Fra vest (spsk. K8)
Inden rangering ind i MR-værkstedet påbegyndes, skal rangerlederen på betjeningspanelet for portåbning på MR-værkstedet åbne porten, og køre ind i MR-værkstedet når porten er åben og sikret.

Udkørsel fra MR-værksted mod øst eller vest
Inden rangering ud fra MR-værkstedet påbegyndes, skal rangerlederen:
  • Åbne porten på betjeningspanelet for portåbning indvendig på væggen ved porten. Der må først køres ud fra MR-værkstedet når porten er helt åben og sikret.
  • Når hele togsættet er ude af MR-værkstedet skal porten lukkes.


23.7.4.3 Rangering ind/ud af Øster Mølleeng (ØM) - værkstedet

Lokomotivfører placerer/afhenter togsæt et aftalt sted mellem sporstopper i spor 1000 og værkstedshallen.

Knorr-Bremse underretter leder på P-risten om hvor togsættet skal placeres/afhentes.
Ligeledes oplyses klokkeslæt for afhentning eller levering.

Knorr-Bremse sørger for at spor i værkstedet er profilfrit og at spor der skal benyttes udenfor værkstedet er sporfrie.

Al ind/udkørsel af værkstedshallen foregår med El Køff. Der kan afviges for brug af El Køff hvis togsæt hentes eller leveres af andet togsæt.

  • Det togsæt der skubbes ind i værkstedet med andet togsæt, må ikke have startede motorer. (Det arbejdende togsæts udstødning må ikke køre indenfor porten).
  • Togsæt der trækkes ud af værkstedet med andet togsæt, må ikke have startede motorer. (Det arbejdende togsæts udstødning må ikke køre indenfor porten).
23.7.5 Bomanlæg ved spor 700

I spor 700 mellem spsk. 710 og K4 er der etableret kørevej. Kørevejen krydser desuden andre spor, se sporplanen.
Kørevejen er sikret med bomme i hver ende.
Normalstillingen for bommene er at disse er nede, og dermed sikrer sporområdet mod vejtrafik.
Når vejtrafik skal anvende kørevejen, skal bomanlægget anvendes af instrueret personale, som sikrer, at bomanlægget efter passage bliver bragt tilbage til normalstilling.
Hvis bomanlægget ikke er i normalstilling, vil det ikke være muligt at vælge en rangerrute på de tilhørende sporskifteomstillingsanlæg.

23.7.6 Bomanlæg ved spor 900

I spor 900 mellem spsk. 153 og 152 er der etableret kørevej. Kørevejen krydser desuden andre spor, se sporplanen.
Kørevejen er sikret med bomme i hver ende.
Normalstillingen for bommene er at disse er nede, og dermed sikrer sporområdet mod vejtrafik.
Når vejtrafik skal anvende kørevejen, skal bomanlægget anvendes af instrueret personale, som sikrer, at bomanlægget efter passage bliver bragt tilbage til normalstilling.
Hvis bomanlægget ikke er i normalstilling, vil det ikke være muligt at vælge en rangerrute på de tilhørende sporskifteomstillingsanlæg.


Bilag 1

Indkørselsesblanket til IC3 hhv. IC4 værkstedet i Aarhus